اطلاعات عمومی

نکات مهم در انتخاب ظرف مناسب برای پخت غذای کودک

همان‌طور که می‌دانید پخت غذای کودک دارای اهمیت بسیار زیادی است. همچنین در فرآیند پخت آن باید به طور کامل بهداشت رعایت شود و از ایجاد هرگونه مسمومیت غذایی جلوگیری شود. مهم‌ترین مرحله در پخت غذای کودک انتخاب ظرف مناسب است. در این مطلب به بررسی ظرف مناسب برای پخت غذای کودک می‌پردازیم

اشتراک گذاری

 همان طور که می‌دانید انتخاب ظرف مناسب برای پخت غذای کودک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. حفظ ایمنی، بهداشت و سلامت کودکان نکات بسیار مهمی هستند که باید در انتخاب ظروف کودک برای پخت و پز غذای آنها و همچنین سرو غذای آن ها مورد توجه قرار گیرند. همان طور که اشاره شد ایمنی و بهداشت دو نکته مهمی است که در ظروف مورد استفاده بچه‌ها باید به آنها توجه شود.

ظرف غذای کودک

 ظرف مناسب برای پخت غذای کودک کدام است؟ 

بنابراین نکته اول در انتخاب ظرف مناسب برای پخت غذای کودک این است که این ظروف باید از ظروف پخت غذای بزرگسالان یا سایر افراد خانواده متفاوت باشد. همان طور که می‌دانید غذای کودکان با غذای بزرگسالان فرق داشته و در آنها به طور مثال از همه مواد غذایی، ادویه‌ها و چاشنی‌ها استفاده نمی‌شود. پس می‌توان گفت اولین نکته این است که باید ظرف جداگانه‌ای را برای طبخ غذای کودک خود انتخاب کرده و خریداری کنید.

 نکته بعدی نحوه نگهداری و شست و شوی این ظروف است. شست و شوی ظرف غذای کودک و ظروفی که برای طبخ غذای او مورد استفاده قرار می‌گیرند بسیار مهم بوده و باید کاملاً دقیق انجام شود و در نهایت ظرف‌ها ضد عفونی شود. بهترین کار استفاده از آب جوش برای شست و شوی ظرف غذای کودک است. آب جوش می‌تواند باکتری‌ها و میکروب‌ها را به طور کامل در دمای بالا از بین ببرد. درست شسته نشدن ظرف غذای کودک سبب باقی ماندن روغن و ذرات مواد غذایی مختلف روی آن­ها شده و در نهایت این مواد به هنگام پخت وارد غذای کودک می‌شوند.

یکی دیگر از نکات مهم در ظرف مناسب برای پخت غذای کودک توجه به جنس آن است. همان طور که می‌دانید ظروف پخت و پز از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند. به طور مثال در ظروف آلومینیومی، لعابی، روحی، رویی، تفلون، پیرکس، استیل، مسی و چدن می‌توان غذای کودک را طبخ کرد. اما سال‌هاست در میان محققان و کارشناسان حوزه سلامت، روی این موضوع که پخت غذا در برخی از این ظروف برای سلامتی انسان خطرناک می‌باشد بحث و گفتگو است.

 حتماً تا به حال شنیده‌اید که پخت غذا در ظروفی که دارای روکش‌های تفلون یا سرامیکی هستند یا در ظروف آلومینیومی سلامت انسان را تهدید می‌کند. اما آیا تا به حال به چگونگی آن فکر کرده‌اید؟ آیا می‌دانید که ظرف پخت و پز غذا چگونه می‌تواند سلامتی انسان را تحت تأثیر قرار دهد؟ اگر پاسخ به این سؤال برای شما اهمیت دارد تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید. در ادامه به بررسی تأثیر جنس مورد استفاده در ساخت ظرف مناسب برای پخت غذای کودک می‌پردازیم.

 

ظروف پخت غذای کودک

در ادامه شما را به مطالعه مقاله نیاز به ارزش غذایی یون موجود در چدن در غذای کودکان دعوت می نماییم.

 تأثیر جنس ظرف غذا بر کیفیت غذای کودک

همان طور که اشاره شد ظرف مناسب برای پخت غذای کودک هم مانند ظروف پخت و پز غذای بزرگسالان در جنس‌های مختلفی طراحی و تولید می‌شوند. اما برخی از این ظروف برای طبخ غذای کودکان ممنوع بوده و ممکن است سلامت آنها را به خطر بیاندازد. به طور مثال هرگز از ظروف تفلون و سرامیکی برای طبخ غذای کودک استفاده نکنید. زیرا این ظروف برای آنکه قابل استفاده شوند با یک روکش نچسب پوشانده شده‌اند. این روکش از جنس یک نوع پلیمر پلاستیکی است که در دمای خیلی بالا بخارات سمی تولید می‌کند. همچنین به راحتی در هنگام استفاده یا شست و شو دچار خط و خش می‌شوند. این روکش‌ها در صورتی که دچار آسیب شوند به هنگام پخت و پز از ظرف جدا شده و وارد غذا می‌شوند. این مواد برای سلامتی کودک مضر بوده و منجر به بروز سرطان می‌شوند.

 از دیگر ظروفی که برای پخت غذای کودک تولید شده و در بازار موجود است می‌توان به ظروف آلومینیومی اشاره کرد. استفاده از این ظروف برای طبخ غذای کودکان ممنوع است زیرا مقادیر زیادی از فلز آلومینیوم وارد غذای کودک شده و می‌تواند منجر به مسمومیت شود. همچنین در طولانی مدت سبب ایجاد بیماری‌های راشیتیسم، اختلالات عصبی و مشکلات معده و روده در آن ها می‌شود.

معمولاً گفته می‌شود که یکی از فلزات مفید در ساخت ظرف مناسب برای پخت غذای کودک مس است اما این فلز هم از فلزات سنگین به حساب می‌آید و می‌تواند در هنگام پخت غذا به مواد غذایی مختلف نفوذ کرده و ایجاد مسمومیت کند. در نهایت به مرور زمان می‌تواند منجر به ایجاد بیماری‌های کبد و کلیه در کودکان شود. همچنین توصیه می‌شود برای پخت غذای کودکان از ظروف استیل و لعابی هم استفاده نشود. البته در این میان استفاده از ظروف چدنی و پیرکس ممنوع نبوده و استفاده از آنها منجر به ورود مواد مضر در غذای کودک نمی‌شود.

پخت غذای کودک

چدن بهترین ظرف برای طبخ غذای کودک

با توجه به آنچه گفته شد تنها ظرف مناسب برای پخت غذای کودک ظروف چدنی نالینو است. این ظروف از جنس چدن ساخته شده‌اند. چدن در واقع آلیاژی از کربن و آهن است و در ساخت آن از فلزات سنگین مضر استفاده نشده است. به هنگام پخت مواد غذای مختلف هیچ گونه ماده مضری از این ظروف منتشر نمی‌شود. پس به راحتی می‌تواند برای پخت غذای کودک مورد استفاده قرار گیرد. به کمک این ظروف بهداشت، ایمنی و سلامت کودک تضمین می‌شود.

از دیگر نکات مهم در پخت غذای کودک کامل شدن فرآیند پخت و پخته شدن مواد غذایی مختلف به طور کامل است. ظروف چدنی نالینو حرارت را به طور یکنواخت در تمام ظرف پخش کرده و سبب پخته شدن کامل مواد غذایی مختلف از جمله انواع گوشت‌ها، حبوبات و غیره می‌شود. با توجه به همه نکات گفته شده می‌توان گفت که تنها ظرف مناسب برای پخت غذای کودک ظروف چدنی هستند. برای خرید این محصولات می‌توانید از طریق سامانه اینترنتی مجموعه نالینو با کارشناسان مربوطه ارتباط برقرار کنید.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه