اطلاعات عمومی

جایگاه سبزیجات گریل و بخارپز در رژیم سالم خواری

دلایل زیادی وجود دارند که به ما نشان می دهند گریل کردن سبزیجات یک غذای سالم را فراهم می کنند، اگرچه نکاتی نیز در رابطه با آسیب هایی که می تواند به سلامتی وارد نماید وجود دارد که ما در اینجا تلاش خواهیم کرد تا آن ها را مورد بررسی قرار دهیم.

اشتراک گذاری

 آیا باید سبزیجات را نیز کباب کرد؟آیا سبزیجات گریل و بخارپز سالم هستند؟ دلایل زیادی وجود دارند که به ما نشان می دهند گریل کردن سبزیجات یک غذای سالم را فراهم می کنند، اگرچه نکاتی نیز در رابطه با آسیب هایی که می تواند به سلامتی وارد نماید وجود دارد که  ما در اینجا تلاش خواهیم کرد تا آن ها را مورد بررسی قرار دهیم. 

آیا سبزیجات گریل و بخارپز یک غذای سالم محسوب می شوند؟

به طور کلی در پاسخ به این سوال باید گفت بله، این روش در پخت سبزیجات سلامت غذایی ما را تأمین می کنند. اصلی ترین دلیلی که برخی تصور می کنند اینگونه سبزیجات چندان سالم نیستند این است که آن ها معتقدند که برخی از ارزش غذایی موجود در سبزیجات بر اثر حرارت دیدن از بین می رود یا دست کم کاهش می یابد. در صورتی که چنین چیزی اصلا درست نیست. حتی ویتامین C که تنها به طور مایع و به شکل آب تأمین می شود پس از بخارپز و گریل کردن نیز در سبزیجات باقی می ماند.  شیوه گریل کردن یا بخارپز کردن سبزیجات بیشتر ویتامین ها و مواد مغذی موجود در آن را حفظ می کند. و همچنین یکی از بهترین راه ها برای کاهش مصرف چربی و کربوهیدرات هنگام تهیه غذا است. شما از این طریق می توانید برای پخت سبزیجات رژیمی استفاده کنید غذایی خوشمزه را بدون اینکه میزان بالایی از چربی را وارد بدن خود کرده باشید میل نمایید. ما در ادامه به طور مشخص به دلایل در نظر گرفتن سبزیجات گریل شده به عنوان یک برنامه تغذیه سالم خواری می پردازیم.

سبزیجات گریل و بخارپز

آیا سبزیجات گریل و بخارپز فاقد مواد سرطان زا هستند؟

همانطور که مورد تأیید بسیاری از متخصصان قرار گرفته است در سبزیجات گریل و بخارپز هیدروکربن های چند حلقه ای معطر (PAH) و آمین های هتروسیکلیک (HCA) وجود نخواهند داشت. وجود این موارد سرطان زا هستند و هرگز نباید نسبت به وجود آن ها بی توجه بود. این عناصر زمانی شکل می گیرند که چربی روی گوشت از آن خارج می شود و روی آتش می چکد. این امر در مورد سبزیجات کبابی اتفاق نمی افتد، چرا که آن ها چرب نیستند و با این روش با سطوح چربی در تماس نخواهند بود. چنین چیزی مشخصاً به ما توصیه می کند که اگر می خواهید که سبزیجات خود را کاملاً از این مواد سرطان زا دور نگه دارید آن ها را بدون روغن یا چربی گریل یا بخارپز نمایید. اگر بخواهید از نوعی چربی حیوانی (مانند چربی بیکن) برای پوشاندن سبزیجات خود استفاده کنید، تمام مزیت های سالم خواری این سبزیجات از بین می رود، چرا که این سوزاندن چربی حیوانی است که این ترکیبات مضر برای سلامتی را ایجاد می کند. اما اگر واقعاً تمایل دارید برای طعمی بهتر و عطری دلپذیر چیزی را به سبزیجات خود اضافه کنید، از چند قطره روغن کانولا یا روغن بادام زمینی استفاده کنید.

گریل و بخارپز کردن سبزیجات بیشتر ارزش غذایی آن ها را حفظ می کند

مواد مغذی فوق العاده ای در سبزیجات وجود دارد که همه مدام در مورد آن ها صحبت می کنند. مسئله ای که عموماً مطرح می شود این است که پخت و پز  ارزش غذایی هر موادی را کاهش می دهد. با این حال روش های زیادی برای پخت وجود دارد که ارزش غذایی خوراکی ها را حفظ کرده و گریل کردن و بخارپز کردن نیز یکی از آن هاست. همچنین این روش یکی از کم ضررترین روش های طبخ سبزیجات است، زیرا تقریباً تمام ویتامین ها و مواد معدنی موجود در غذای شما را حفظ می کند. در هر صورت چیزی که در کبابی کردن سبزیجات به عنوان طبخ یک غذای سالم بسیار حائز اهمیت است این است که از طریق حفظ آب موجود در آن ها مواد معدنی و مغذی آن ها را حفظ کرده باشیم. از همین رو همواره توصیه می شود که اگر می خواهید سبزیجات خود را بخارپز کنید آن را در فویل آلومینیومی کباب کنید، چرا که از این طریق آب آن ها باقی می ماند و می توان آن ها را در کنار سبزیجات مصرف کرد.

جایگاه سبزیجات گریل
 

استفاده از سبزیجات گریل و بخارپز نفخ را کاهش می دهد

یکی دیگر از دلایل سالم بودن سبزیجات گریل و بخارپز این است که استفاده از آن ها به عنوان غذای جانبی باعث کاهش نفخ می شود. غذاهای حاوی کربوهیدرات بالا، مانند نان برگر و نان کبابی اغلب حاوی مقدار بسیار کمی فیبر هستند. سطوح بالای کربوهیدرات هضم را کند می کند و ممکن است در عملکرد معده اختلال ایجاد نمایند و به طور کلی موجب بروز یبوست و نفخ معده شوند. علاوه بر این اگر به نان های مذکور سس های پرچرب و ترکیب های دارای شکر، سس گوجه فرنگی یا انواع غذاهای مختلف دیگری از این دست اضافه شود وضعیت به مراتب بدتر خواهد بود.

از همین رو قابل ذکر است که  مصرف سبزیجات کبابی می تواند یک جایگزین کامل برای نان و کربوهیدرات ها باشد تا به این وسیله نفخ را کاهش دهید و و از داشتن تغذیه ای مناسب احساس بهتری را کسب نمایید. چرا که سبزیجات مانند میوه ها دارای فیبر غذایی زیادی هستند و برای مصرف روزانه نیز توصیه می شوند.

سبزیجات گریل در رژیم سالم خواری

بیشتر بخوانید: دیزی بدون گوشت

نتیجه گیری

گریل و بخارپز کردن یک راه عالی برای لذت بردن از مصرف سبزیجات است، زیرا اگر آن ها را فقط به عنوان بخشی از ترکیب یک سالاد مورد استفاده قرار داده و سرو کنید، تنها از یک طعم همیشگی و تکراری برخوردار خواهید بود.. اما سبزیجات گریل و بخارپز دارای طعمی دودی و لذیذ خواهند بود که مصرف آن ها می تواند بسیار جذاب و دلچسب باشد. در مسیر تجربه داشتن تغذیه ای سالم همواره باید سعی کنید چیزهای جدید را امتحان کنید، همچنین ممکن است در این مسیر  یک تکنیک کاملاً جدید را کشف کنید که بسیار جذاب بوده و طعمی جدید را ارائه می کند.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه