اطلاعات عمومی

اهمیت حذف روغن های مضر در تغدیه ورزشی

انتخاب روغن های مناسب و یا روغن های مضر می تواند یک چالش جدی برای وعده‌های غذایی و سلامت جسمانی افراد باشد. از این رو باید با در نظر گرفتن میزان چربی موجود در روغن های مورد استفاده، تغذیه ورزشی خود را در وضعیت سلامتی کامل قرار داده و با حذف روغن‌های نامناسب و جایگزین کردن نمونه‌های توصیه شده فعالیت ورزشی خود را بیش از پیش تقویت نماییم.

اشتراک گذاری

 

اهمیت حذف روغن های مضر در تغدیه ورزشی:

پخت و پز با روغن قسمت عمده ای از پخت وعده های غذایی ما را به طور روزانه تشکیل می دهد.

اما انتخاب روغن های مناسب و یا روغن های مضر می تواند یک چالش جدی برای وعده های غذایی و سلامت جسمانی افراد باشد.

از آنجا که روغن های پخت و پز که در دسترس ما قرار دارند از انواع مهمی برخوردار هستند، درک انواع مختلف چربی های خوب و بد که ترکیب اصلی روغن ها را تشکیل می دهند حائز اهمیت است. با آگاهی نسبت به اینکه کدام یک از چربی ها دارای مزیت هایی برای سلامتی هستند و کدام یک از چربی ها به رژیم شما آسیب می رسانند، می توانید روغن هایی را برای مصرف و پخت و پز انتخاب نمایید که کم ترین خطری برای سلامتی شما نداشته و سلامت جسمانی شما را تضمین نمایند.

از طرف دیگر استفاده‌ی روغن مناسب برای ورزشکاران، که از تحرک و جنب و جوش بالایی برخوردارند و سوخت و ساز بدن آن ها به طور روزانه زیاد است دارای ضرورتی جدی است. از این رو باید با در نظر گرفتن میزان چربی موجود در روغن های مورد استفاده، تغذیه ورزشی خود را در وضعیت سلامتی کامل قرار داده و با حذف روغن های نامناسب و جایگزین کردن نمونه های توصیه شده فعالیت ورزشی خود را بیش از پیش تقویت نمایند.

هنگام پخت و پز با روغن، قطعاً لازم نیست بین طعم و سلامتی یکی را انتخاب کنید، یعنی می توانید روغنی را انتخاب کنید که هم خوشمزه باشد و هم سالم.

 اما باید توجه داشته باشید که همواره استفاده‌ی کم تر از آن دارای کیفیت بیشتری است.

بر همین اساس ما در ادامه تلاش خواهیم کرد تا برخی از روغن های نامناسب را معرفی کرده و توضیح دهیم که حذف هر کدام می تواند چه کمک هایی به سلامت بدنی و جسمانی افراد داشته باشد.

 

حذف روغن های مضر برای حفظ سلامت بدن

روغن نارگیل در دسته بندی روغن های مضر

استفاده از این روغن همواره بحث برانگیز بوده است.

طبق مقاله ای که در سپتامبر 2016 در مجله پزشکی غنا مورد انتشار قرار گرفته است، روغن نارگیل، که در دمای مکانی همچون یک اتاق به ترکیبی جامد تبدیل می شود، تقریباً از 90 درصد چربی اشباع تشکیل شده است و از این رو در دسته‌ی روغن های مضر قرار می گیرد.

مطالعه دیگری که در مارس 2018 در BMJ Open انتشار یافته است نشان داد که این روغن سطح کلسترول HDL را به طور قابل توجهی افزایش می دهد.

بر اساس یافته های پراکنده‌ی دیگر، روغن نارگیل ممکن است سطح کلسترول LDL شما را نیز افزایش دهد، این نتیجه ای بود که بر اساس مطالعه ای که در ژانویه 2020 در Circulation منتشر شد نیز مورد تأیید قرار گرفت.

اگر می خواهید از روغن نارگیل برای پخت و پز استفاده کنید، متخصصان توصیه می کنند که این کار را به صورت متوسط و در حد توصیه شده برای دریافت چربی اشباع شده و به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم که خللی در روند فعالیت های جسمانی و ورزشی نمی کند انجام دهید.

 

 

روغن های هیدروژنه

در رژیم غذایی یک روغن نیمه هیدروژنه چربی های ترانس ناسالمی وجود دارد که در غذاهای فرآوری شده یافت می شود.

این چربی های ترانس مصنوعی از طریق یک فرآیند صنعتی ایجاد می شوند و به روغن های گیاهی مایع اضافه شده تا آن ها را فشرده و به حالت جامد در آورد. بسیاری از کارشناسان تأیید کرده اند که این چربی ها برای سلامتی مضر هستند و از این رو افراد باید روغن های نیمه هیدروژنه را از رژیم غذایی خود حذف نمایند.

چنانچه یک متخصص تغذیه معتقد است که: «مردم باید از مصرف روغن های هیدروژنه که تا حدی حاوی اسیدهای چرب ترانس هستند خودداری کنند.» اگرچه این ترانس ها به ماندگاری محصول کمک می کنند، اما برای سلامتی انسان بسیار مضر هستند.»

 

 

عوارض خطرناک روغن هیدروژنه برای سلامتی در میان روغن های مضر

روغن پالم

تحقیقات نشان داده است که روغن پالم تقریباً از قسمت های برابر چربی اشباع و چربی اشباع نشده تشکیل شده است.

بر اساس انتشارات پزشکی دانشگاه هاروارد، از آنجایی که این محصول در دمایی همچون دمای یک اتاق به حالت نیمه جامد در می آید، اغلب در غذاهای فرآوری شده به جای روغن های نیمه هیدروژنه استفاده می شود  و این لزوماً چیز بدی نیست.

اما با این حال نیز، روغن پالم نباید همواره در پخت و پز مورد استفاده قرار گیرد، به ویژه هنگامی که می توانید به راحتی از روغن هایی با سطح چربی اشباع پایین برای یک تغذیه ورزشی و سالم استفاده کنید.

جایگزین روغن های مضر برای یک تغذیه ورزشی و سالم

روغن نعناع برای ورزشکاران

بر اساس مطالعاتی که در انجمن های مختلف تغذیه ای انجام شده است، یکی از بهترین ترکیبات برای ورزشکاران این است که ۰.۰۵ میلی لیتر روغن نعناع EO را همراه با ۵۰۰ میلی لیتر آب مصرف نمایند و از این طریق عملکرد ورزشی و تنفسی خود را بهبود ببخشند. همچنین نعنا فلفلی می تواند عملکرد ریه را بهبود ببخشد.

روغن اسطوخودوس برای ورزشکاران

بزرگترین مشکلی که بسیاری از دوندگان دارند چیست ؟

احتمالاً روزهای استراحتی که باید سلامت بدن خود را حفظ کنند.

به طور کلی، هر دونده ای دوست دارد که بهتر از قبل باشد و همواره به موانع را از سر راه خود بردارد.

اما بدون اینکه بیاموزد چگونه سطح استرس خود را کاهش دهد، بدن خود را به طور مداوم در معرض خطر قرار می دهد، و چنین چیزی پس از دویدن طولانی و در بین تمرینات سخت مانع بهبود جسمانی می گردد.

تسکین استرس و آرامش برای خواب شب قبل از مسابقه بسیار مفید است.

از همین رو قابل توجه است که این روغن به تسکین بریدگی ها، کوفتگی ها و همچنین تسریع در بهبود وضعیت جسمانی کمک می کند و بنابراین جایگزینی آن با روغن های مضر بسیار حائز اهمیت است.  

روغن اکالیپتوس برای ورزشکاران

  • استنشاق آن می تواند سلامت عملکرد تنفسی را تضمین نماید
  • چند قطره از آن بر روی سینه می تواند به خطرات ناشی از آسم کمک کند
  • یک بطری اسپری می تواند به خنک شدن بدن کمک کند
  • بعد از سفر برای انجام مسابقات، می توان به وسیله آن بدن را بیدار کرده و از خستگی آزاد کرد
  • التهاب عضلات کشیده و خسته را کاهش می دهد

 

جایگزین هایی برای روغن های مضر در رژیم غذایی ورزشکاران

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه