اطلاعات عمومی

راه حل فهمیدن وجود مواد سمی در ظروف آشپزی

آیا آزمایشی برای فهمیدن اینکه ظرفی سالم است یا خیر وجود دارد؟آیا کبد و کلیه ها میتوانند مواد مضر در مواد غذایی را جذب و سپس دفع کنند؟در این مقاله ما با تستی که با شیر خوراکی گرفته ایم میزان مواد مضر در هنگام پخت را سنجیده ایم به این صورت که...

اشتراک گذاری

راه حل فهمیدن وجود مواد سمی در ظروف آشپزی

فلزات سمی موجود در مواد اولیه غذائی مضر برای بدن


فلزات سمی مواد معدنی هستند که هیچ نقش مفیدی در بدن ایفا نمی کنند و با جایگزین شدن به جای مواد معدنی مفید سبب اختلال در متابولیزم و فعالیت بخش ها ، اندام ها و بروز بیماری ها و حتی مشکلات ژنتیکی می گردند . امروزه به دلیل آلودگی محیط زیست انسان با بیشترین حجم این مواد در طول تاریخ مواجه است . این فلزات عبارتند از : جیوه، سرب، آرسنیک، کادمیوم، آلومینیوم و تعدادی دیگر.

 

آیا کلیه و کبد می تواند این سموم را جذب و دفع کنند؟


امروزه با توجه به آلودگی محیط زیست، بدن همه افراد دارای مقداری از این فلزات می باشند ، این فلزات از طرق مختلف وارد بدن انسان می شوند.به عنوان مثال سرب و کادمیوم از طریق تنفس دود خودروها و هوای آلوده، جیوه از طریق خوردن بیش از حد غذاهای دریایی، آلومینیوم از طریق غذاهای کنسروی و یا پخت و پز در ظروفی که از این فلز ساخته شده اند و غیره . وقتی میزان این فلزات در بدن افزایش یابند سبب بروز انواع بیماریهای جسمانی و روانی می گردند .
 بدن فرد سالم قابلیت آن را دارد که از طریق کبد، کلیه ها و تعرق فلزات سمی را دفع نماید. ظاهرا مشکل زمانی ایجاد می شودکه اعضای دفع سموم به دلایلی از قبیل : فرسوده شدن با بالا رفتن سن و غیره توان خود را برای دفع کامل سموم از دست می دهند و  یا زمانی که بدن انسان در معرض این فلزات برای مدت طولانی قرار می گیرد.  این فلزات شروع به تجمع در اندام های بدن می نمایند. 
به عنوان مثال زندگی طولانی مدت در شهرهایی که با آلودگی شدید هوا روبرو هستند سبب افزایش میزان سرب و کادمیوم در بدن و بروز بیماری های مرتبط با آن ها می گردد . 
یکی دیگر از راههای ورود فلزات سمی به بدن از طریق اطعام مواد غذائی بوده و لذا پخت و پز ،  ابزارهای بکاررفته در فرآیند پخت و مواد اولیه غذائی بسیار حائز اهمیت می باشد . 
آزمایشی که وجود این فلزات سمی را مشخص میکند


در اینجا شما با  آزمایشی که واحد تحقیق و توسعه شرکت پانیذ سازان دانا انجام داده آشنا می شوید.
یک نمونه شیر خام به  دو قسمت تقسیم گردید : 
یک نمونه بصورت خام و بدون فرآیند پخت و نمونه دیگر در ظروف چدنی نالینو برای مدت زمان 5/1 ساعت پخت شده  و به آزمایشگاه مرجع همکار سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت ارجاع گردد

پس ازانجام آزمون اندازه گیری  فلزات سمی، نتایج بصورت زیر ارائه گردید:

فلزات سمیسرب (Pb)آرسنیک (As)کادمیوم (Cd)جیوه        (Hg)سلنیم      (Se)
واحد اندازه گیریppmppmppbppbppb
شیر خام85/1328%63/1< 02/0< 03/0
شیر پخته شده در ظروف چدنی73/1015/061/1< 02/0< 03/0

 


بنابراین :
1 -  پخت و پز در ظروف چدنی نالینو موجب کاهش فلزات سمی در غذا شده که به سلامت غذائی کمک می کند .
2 – چون در ظروف چدنی نالینو با  حداقل مصرف انرژی ، بیشترین  راندمان حرارتی بوجود می آید، لذا مغزپخت شدن مواد اولیه غذائی یکی دیگر از دلایل کاهش فلزات سمی در غذا می باشد .
 

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه