اطلاعات عمومی

چند راهکار ساده برای تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن، موضوعی وسوسه انگیزاست.اما به مرور زمان حاصل می شود و مداومتی دائمی میخواهد. اما روش های ساده ای دارد که باعث نشاط هم می شود

اشتراک گذاری

چند راهکار ساده برای تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن، فعالیتهای چشمگیری در دفاع در برابر ریز جاندارهای بیماری زا ( میکروبها و ویروسها ) انجام می دهد .

وقتی میکروب یا ویروس به بدن نفوذ می کند، اگر سیستم ایمنی بدن در انجام کار خود شکست بخورد، بیماری شروع 
می شود.تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن، موضوعی وسوسه انگیزاست ولی به چند دلیل توانائی انجام آن دشوار 
است .پژوهشگران درباره تاثیر رژیم غذائی ، سن، استرس روانی و نوع سبک زندگی بر روی واکنش سیستم ایمنی در حال تحقیق هستند.


اتخاذ استراتژیهای زندگی سالم


اولین قدم، انتخاب سبک زندگی سالم است . سیستم ایمنی به معنای واقعی یک سیستم است و نه یک موجودیت، بنابراین هر قسمت از بدن بایستی بهترین عملکردرا داشته باشد تا از حملات محیطی محفوظ باشد. برخی از استراتژیها عبارتند از :
-    ترک سیگار، دخانیات و نوشیدنیهای الکلی
-    رژیم غذائی غنی از میوه ها، سبزیجات و غلات
-    خواب کافی و به موقع
-    ورزش منظم
-    حفظ وزن متناسب
-    کاهش مصرف روغن که دقیقا به سلامت تغذیه شامل مواد اولیه، نوع غذا و وسایل طبخ غذا بر می گردد.
-    کنترل فشار خون


از موارد فوق، برخی حائز اهمیت بیشتری هستند چرا که با روزمرگی و تداوم انجام در طول زندگی بستگی مستقیم دارد، لذا توضیحات بیشتری ارائه خواهد شد .


رژیم غذائی
ارتش سیستم ایمنی هم مثل هر نیروی مبارز دیگر در معده رژه می رود و این جنگجویان نیاز به تغذیه خوب و منظم دارند. شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه کمبود ریز مغذی ها، مثل کمبود روی ( Zn )، سلنیوم( Se )، آهن ( Fe )،مس (Cu ) و برخی ویتامینها، سبب تغییر عکس العمل سیستم ایمنی می شود .
کاهش مصرف روغن 
استفاده از کمترین میزان روغن و حتی حذف روغن در پخت و پز، کمک بسیار زیادی در جهت کاهش کلسترول، کاهش فشار خون و تناسب وزن داشته و لذا از نظر پزشکان و کارشناسان علوم تغذیه بسیار حائز اهمیت می باشد.
در این راستا علاوه بر انتخاب نوع غذا، فاکتور مهم دیگری که معمولا مغفول مانده، وسایل طبخ غذا می باشد . انتخاب ابزارهای پخت و پز مثل نوع و جنس قابلمه، تابه و قاشقهای هم زن می تواند علاوه بر ایجاد تنوع غذائی ، کاهش و یا حذف روغن را شامل شود.
وسایل پخت و پز چدنی که دارای ظرفیت گرمائی و انتقال حرارتی بالا بوده، علاوه بر کنترل مصرف انرژی حرارتی، موجب طبخ غذا با حداقل روغن و حتی بدون روغن می شوند و لذا بهترین انتخاب برای طبخ غذاهای آب دار و سرخ کردنی خواهد بود.

 

چند محصول چدنی را می توانید از اینجا ببینید

 


نتیجه گیری 


جهت افزایش سیستم ایمنی بدن، بایستی در سبک زندگی تغییراتی داده شود و برای آن استراتژی زندگی سالم تدوین گردد .در این خصوص تغذیه سالم، اعم از انتخاب مواد اولیه غذائی،وسایل پخت و پز به منظور طبخ غذاهای با حداقل روغن و حتی بدون روغن از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و انجام ورزشهای متنوع، خواب کافی و کاهش استرس مکمل سلامت تغذیه و موجب افزایش سیستم ایمنی بدن خواهد بود .
 

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه