اطلاعات عمومی

11 دلیلی که باید در ظروف چدنی آشپزی کنید

انتخاب ظرف مناسب و سلامت برای آشپزی همیشه یکی از دغدغه های اساسی خانواده ها بوده و در این مقاله به بررسی 11 دلیل برای انتخاب ظروف چدنی برای آشپزی می پردازیم.

اشتراک گذاری

11 دلیلی که باید در ظروف چدنی آشپزی کنید شما با چه ماهی‌تابه‌ای آشپزی می‌کنید؟ ماهی‌تابه‌های نچسب را ترجیح می‌دهید؟ یا به برند خاصی علاقه دارید؟ ماهی‌تابه مورد علاقه من چدن است. البته بسیار از مردم می‌شنوم که می‌گویند: "آن‌ها خیلی سنگین هستند." یا "چرا در آن‌ها آشپزی می‌کنی؟ آن‌ها از مد افتاده‌اند." بله، در هر دو مورد حق با آن‌هاست؛ اما چدن خواصی دارد که مرا متقاعد کرده در آن آشپزی کنم. دلایلی که باید در ظروف چدنی آشپزی کنید.

در ادامه جهت اطلاع بیشتر شما را به مطالعه مقاله آشنایی با مراحل نگهداری با ظروف چدن دعوت می نماییم.

  1. آشپزی در آن‌ها سالم‌تر است در حقیقت، من به یک بیماری خودایمنی مبتلا هستم که در طی سال‌ها برای من مشکلاتی ایجاد کرده است. هرچه سنم بالاتر می‌رود، بیشتر به این مسئله توجه می‌کنم زیرا زندگی با خرد برایم ارزشمندتر می‌شود. به همین خاطر، هنگام تحقیق درباره‌ی پیش آگهی بیماریم، بسیار متعجب شدم که تمام وسایلی که برای راحتی خود استفاده می‌کنیم، بر من اثر منفی می‌گذارند. بعدها متوجه شدم که چدن این تاثیرات را ندارد. کمی بعدتر درباره¬ی معایب برخی از ظروف آشپزی توضیح خواهم داد. برای کسانیکه تازه شروع کرده‌اند، می‌خواهم درباره‌ی فواید چدن صحبت کنم. هنگامی که در چدن آشپزی می‌کنید، این احتمال وجود دارد که آهن درون ماهی‌تابه با غذای شما واکنش بدهد. این به این معنی است که دوز پایینی از آهن در غذای شما وجود دارد. البته این به مقداری نیست که به بدن ما ضرر بزند. به علاوه راهی وجود ندارد تا دانست که بدن چه مقدار آهن جذب می-کند. هر آهن اضافه‌ای، معمولا برای بدن ما خوب است به خصوص در این زمان که بیشتر افراد دارای کم‌خونی هستند. به همین دلیل بعد از اینکه فهمیدم با هر بار آشپزی در چدن، آهن مصرفی‌ام، هرچند به مقدار کم، بالا می‌رود، احساس خوبی داشتم.
  2. قیمت بهتر پیدا نمی‌کنید قیمتی بهتر از ماهیتابه¬های چدنی پیدا نمی¬کنید. وقتی دوام و ماندگاری این ظروف را در نظر می‌گیرید، آن‌ها نسبتا ارزان محسوب می‌شوند. من حتی به فرزندانم گفتم که موقعی که بخواهند ازدواج کنند، من برای آن‌ها ست آشپزی چدنی می‌خرم چون تا آخر عمرشان دوام می‌آورد. پس اگر شما به دنبال ست آشپزی بادوام هستید، بهتر است خرید چدن را در نظر داشته باشید.
  3. نگهداری آسان چدن به آسانی نگهداری می‌شود. آن‌ها تقریبا به هیچ چیزی نیاز ندارند. من عاشق نحوه تمیزشدن آن‌ها بعد از یک وعده غذایی هستم. در ماهیتابه‌های معمولی، شما باید ابتدا کف آن‌ها را بخراشید، با آب و صابون بشورید یا آن‌ها را در ماشین ظرفشویی بگذارید که خود به اندازه یک اتاق جا نیاز دارد. اما هنگام استفاده از چدن این کارها را انجام نمی¬دهید. به جای آن، شما خراش‌های آن را پاک می‌کنید.
  4. بادوام اگر یک ماهیتابه را به درون آتش پرتاب کنید و به جای یک ظرف ذوب شده، یک ماهی‌تابه نو تحویل بگیرید، می‌توان گفت که آن ماهی‌تابه بادوام است. خب، چدن قطعا بادوام است. شما می‌توانید با آن روی آتش آشپزی کنید. می‌توانید آن را به درون آتش پرتاب کنید و آن را بهتر از چیزی که بوده، تحویل بگیرید. پس اگر به وسایل آشپزی احتیاج دارید که در مسافت‌های طولانی به کار آید، چدن هم در داخل خانه و هم خارج از آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، در این صورت از آشپزی با چدن لذت خواهید برد.
  5. چندکاره مورد دیگری که در مورد چدن دوست دارم این است که از یک ماهیتابه می‌توان برای چند هدف متفاوت استفاده کرد. برای مثال اگر از ظروف دیگر استفاده کنید، باید از سینی¬های قنادی برای پخت نان، ماهی‌تابه برای سرخ کردن و قابلمه برای جوشاندن چیزی استفاده کنید؛ اما با چدن، برای هرموردی که الان مطرح کردم، شما فقط به یک ماهی‌تابه یا دیگ چدنی نیاز دارید. در واقع از ماهی‌تابه چدنی برای کباب‌کردن، سرخ‌کردن و پختن استفاده می‌شود.
  6. کنترل گرما بسیاری از وسایل آشپزی، تحت فشار به خوبی کار نمی‌کنند. اگر آن‌ها را روی اجاق گاز با حرارت بسیار زیاد بگذارید، می‌سوزند یا خم می‌شوند. اما چدن اینطور نیست. هرچه داغ‌تر باشد، ماهی‌تابه بهتر عمل می‌کند. چدن چیزی شبیه منفذ دارد. همان‌گونه که منافذ پوست ما باز می‌شوند و چیزهایی جذب می‌کنند، چدن نیز این‌کار را می‌کند. پس هرچه حرارت بالاتر باشد، منافذ بیشتری از ماهیتابه باز می‌شوند که به این معناست که روغن و چربی بیشتری از غذای شما را جذب می‌کند. این مسئله ممکن است چیز بدی به نظر برسد اما این‌طور نیست. این روغن و چربی ماهیتابه شما را نچسب‌تر می‌کند که باعث آسان‌ترشدن آشپزی می¬شود.
  7. غذا بهتر پخته می‌شود از آنجایی که ماهیتابه درجه‌ی حرارت را کنترل می‌کند، در واقع غذای شما بهتر پخته می‌شود. اگر شما از روش‌های پخت سنتی پیروی می‌کنید و غذایی را با حرارت بسیار بالا می‌پزید، ممکن است قسمت‌هایی از غذا بسوزد و قسمت‌هایی از آن نیز نپخته باقی بماند. اما با چدن، ماهی‌تابه به تمام غذا به طور مساوی حرارت می‌رساند و غذا دیگر در بعضی بخش‌ها نمی‌سوزد. چدن اجازه می‌دهد تا غذا به‌طور مساوی حرارت ببیند. دیگر نگران سوختن غذای خود نباشید.
  8. نچسب طبیعی همانطور که در گذشته عنوان کردم، ماهیتابه‌های چدنی، چربی و روغن غذا را جذب کرده و به نچسب شدن آن کمک می‌کنند. پس نیازی نیست که بر سطح آن تفلون اسپری کنید تا ماهیتابه نچسب شود. شما فقط باید بعد از اتمام پخت‌وپز به ماهیتابه خود روغن بزنید و اجازه بدهید تا غذایی که در حال پخت آن هستید، بقیه کار را انجام دهد.
  9. به روغن زیادی نیاز ندارد به خاطر فرآیند روغن‌کاری، نیازی نیست که هنگام پخت‌وپز در چدن، روغن زیادی استفاده کنید. حال اگر بخواهید چیزی را سرخ کنید، باید مقداری روغن به آن بزنید اما اگر می‌خواهید بیکن درست کنید، کافیست کمی به ماهیتابه زمان بدهید تا حرارت بالا برود. بعد از آن بیکن را اضافه کنید و بگذارید بپزد. می‌توانید این کار را با یک تخم مرغ همزده نیز انجام دهید. اما اگر دیدید غذا به یک ماهی‌تابه که به خوبی روغن کاری شده، چسبیده، مطمئن باشید که ماهی‌تابه به طور کامل داغ نشده است. به طور کلی اگر غذای سرد را در ماهیتابه سرد بگذارید و آن را حرارت بدهید، غذا به ماهیتابه می‌چسبد.
  10. ایمن چدن سال‌هاست که استفاده می‌شود. شواهدی وجود دارد که چینی‌ها حدود 3 قرن قبل از میلاد مسیح، از آن استفاده می‌کردند که مدت بسیار زیادی است. اما ورای تاریخچه آن، هیچ مدرکی وجود ندارد که مضربودن چدن را اثبات کند. شواهدی هست که نشان می‌دهد آهن درون ماهیتابه می‌تواند با غذای شما واکنش دهد. همان‌طور که قبلا گفته شد، مدرکی برای اثبات ضرر چدن یا اینکه بدن چه مقدار آهن از آن جذب می‌کند، در دست نیست. می‌دانیم که ماهی‌تابه‌های آلومینیومی برای استفاده‌ی ما مضر هستند به دلیل اینکه آلومینیوم با غذای ما واکنش می‌دهد و جذب بدن می‌شود. مطالعات نشان داده است که آلومینیوم در افزایش خطر ابتلا یک فرد به بیماری آلزایمر نقش دارد. هرچند مطالعاتی بودند که خلاف این ادعا را ثابت کردند. اما این ریسک به تنهایی کافیست تا من را از استفاده از ظروف آلومینیومی منصرف کند. اما دلیل اصلی که برای استفاده از چدن ترغیب شدم، این بود که نمی‌خواستم از تفلون استفاده کنم. تفلون در ظروف نچسب به‌کار می‌رود و تاثیرات بسیار بدی بر بدن دارد. اگر ماهی‌تابه خیلی داغ شود، باعث می‌شود تا تفلون موادشیمیایی آزاد کند که ما آن را استنشاق می‌کنیم و باعث بروز علائمی آنفولانزا مانند می‌شود. همچنین تفلون یک ماده شیمیایی است که در بسیاری از زنان با مشکلات غدد درون‌ریز همراه بوده و سبب نامنظمی هورمون‌های زنانه می‌شود. در حال حاضر، حدود 6% زنان جهان که در سن طبیعی باروری هستند، به سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستند (که یکی از بیماری‌های مربوط به غدد درون‌ریز است). این خبر فاجعه‌باری برای تمامی زنان جهان است و شرایطی است که هنگام مصرف بعضی مواد، باید جدی در نظر گرفته شود. پس هنگام پخت غذا، این موارد را در نظر بگیرید.
  11. حرارت مساوی در آخر، با اینکه قبل‌تر به آن اشاره کردم، ماهی‌تابه‌های چدنی، حرارت را به صورت مساوی پخش می‌کنند. ماهیتابه چدنی حرارت را در تمام سطح ماهیتابه پخش می‌کند، در حالی‌که در ماهیتابه‌های دیگر ممکن است نقاطی وجود داشته باشد که حرارت ندیده‌اند. این موضوع مهم است؛ زیرا شما مجبور نیستید غذایی را بخورید که قسمتی از آن سوخته و قسمت دیگرش نپخته است. پس شما می‌توانید مزایای چدن را علی‌رغم وزن زیاد آن بیان کنید (مخصوصا وقتی که این سنگینی دلیل استحکام، دوام و تحمل گرمای بالای آن است). به علاوه، آشپزی در ظروف چدن آن‌قدر مزایا دارد که شکل و قیافه آن اهمیتی نداشته باشد.

جهت اطلاع بیشتر مطالعه مقاله رقابت چدن و استیل ضد زنگ را به شما پیشنهاد می کنیم.

بیشتر بخوانید: تفاوت ظروف تفلون و چدن

 

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه