اطلاعات عمومی

موارد مهم در آشپزی برای کودکان

همه‌ی مسائل زمانی که به کودکان مربوط می‌شوند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند و باید به انتخاب‌های خود دقت بیشتری داشته باشیم؛ یکی از این مسائل انتخاب ظرف مناسب، جهت آشپزی برای کودکان است که تاثیر مهمی در سلامت کودکان دارد، در این مقاله قصد داریم تا موارد مهم در آشپزی برای کودکان را شرح دهیم.

اشتراک گذاری

همه‌ی مسائل زمانی که به کودکان مربوط می‌شوند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند و باید به انتخاب‌های خود دقت بیشتری داشته باشیم؛ یکی از این مسائل انتخاب ظرف مناسب، جهت آشپزی برای کودکان است، این موضوع ازآن‌جهت اهمیت دارد که اگر یک انتخاب نادرست انجام دهیم ممکن است سمومی را وارد بدن کودک کنیم و به دلیل آنکه بدن کودک ضعیف است، مشکلات جبران‌ناپذیری به وجود آید. پس حتما باید از ظرف‌های مناسب جهت آشپزی برای کودکان استفاده شود.

ظروف غیربهداشتی

برای انتخاب ظروف مناسب جهت آشپزی برای کودکان باید بتوانیم ظروف غیر بهداشتی را تشخیص دهیم تا از آن‌ها استفاده نکنیم؛ اما ظروف غیربهداشتی شامل کدام نوع از ظروف می‌شوند؟ به‌طورکلی می‌توان گفت دو نوع ظرف غیربهداشتی وجود دارد که در این مقاله به هر دو نوع و ضررهایی که می‌توانند بر بدن بگذارند، می‌پردازیم.

اولین نوع از ظروف را که جهت آشپزی برای کودکان مناسب نیست، ظروفی هستند که در ساخت آن‌ها از روکش‌هایی چون سرامیک، لعاب، تفلون و مواد این‌چنینی استفاده‌شده است. مشکلی که در این ظرف‌ها وجود دارد، استفاده از مواد شیمیایی در ساخت آن‌ها است که به‌منظور خاصیت نچسبی ظروف مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ این مواد شیمیایی می‌توانند به اندام‌های داخلی بدن آسیب وارد کنند و تفاوتی بین بزرگ‌سال و کودک در این موضوع وجود ندارد، فقط می‌توان گفت آسیب‌های بیشتری بر بدن کودک وارد می‌کنند و ازاین‌جهت بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند.

این دسته از ظروف زمانی که در معرض حرارت قرار می‌گیرند، طی واکنش‌هایی که در آن‌ها انجام می‌شود شروع به آزادسازی مواد مضر برای بدن می‌کنند که این مواد مضر و سمی از طریق غذا مستقیم وارد بدن می‌شود و مشکلات جدی را به وجود می‌آورد؛ از طرفی این ظروف می‌توانند از طریق دیگری نیز بر بدن آسیب وارد کنند و آن این است که در هنگام پخت غذا، تکه‌هایی از روکش این مواد کنده می‌شود و داخل غذا می‌ریزد و ما آن‌ها را همراه غذا می‌خوریم و وارد بدن می‌کنیم، این مواد می‌توانند آثار کشنده‌ای به‌مرورزمان ایجاد کنند.

جهت اطلاع بیشتر شما را به خواندن مقاله نیاز به ارزش غذایی یون موجود در چدن در غذای کودک دعوت می نماییم.

نکته‌ی دیگری که در غیربهداشتی تلقی شدن این ظروف تاثیر دارد را می‌توان نحوه‌ی شست و شوی آن‌ها دانست؛ شما نمی‌توانید از سیم‌های مخصوص ظرف‌شویی برای این نوع از ظروف استفاده کنید، زیرا با ایجاد خراش بر سطح داخلی و خارجی، باعث خرابی آن می‌شوید بنابراین باید از ابرهای نرم برای شستن آن استفاده کنید که این شیوه نمی‌تواند باعث پاک شدن تمام آلودگی‌ها از سطح قابلمه شود و ذرات بسیار ریزی از آلودگی بر روی سطح قابلمه باقی خواهد ماند.

آشپزی برای کودکان در ظروفی که در دسته‌ی دیگری از ظروف که در دسته‌ی ظروف غیربهداشتی قرار می‌گیرند، باعث می‌شود مشکلاتی چون دل‌درد شدید، اسهال و استفراغ یا هر علامتی که مانند مسمومیت است اما هیچ دلیل بیرونی نیز ندارد به سبب مصرف غذا در این ظروف به وجود آمده است. استفاده از این ظروف برای پخت غذا، باعث می‌شود فلزهای سنگینی مانند مس، روی و برخی دیگر از فلزات وارد بدن انسان شوند و در بخش‌هایی چون کبد، کلیه و دیگر اندام‌ها رسوب کنند؛ این رسوبات به‌مرور می‌توانند برای شما مشکلات جدی را رقم زنند.

در ادامه شما را به مطالعه مقاله راه حل فهمیدن وجود مواد سمی در ظروف آشپزی دعوت می نماییم.

ظروف بهداشتی جهت آشپزی برای کودکان

تا به اینجا با انواع ظروف غیربهداشتی آشنا شدیم که استفاده از آن‌ها برای پخت غذا مناسب نیست، به‌خصوص جهت آشپزی برای کودکان؛ اما در کنار این دسته از ظروف، هستند مدل‌هایی که در بهداشتی‌ترین حالت ممکن تولید می‌شوند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

ظروف اصل چدن: ظروف چدن یک مدل از ظروف بهداشتی به‌حساب می‌آید که در زمان گذشته نیز از آن‌ها در بیشتر مواقع استفاده می‌شده، اما به دلایل مختلفی چون سنگینی، گران بودن فلز چدن، شکنندگی و موارد این‌چنینی کمتر مورد استفاده قرار گرفتند.

امروزه ظروف زیادی را تحت عنوان ظروف چدنی در بازار مشاهده می‌کنیم، اما باید گفت که این دسته از ظروف به‌طور 100 درصد چدن نیستند و در ساخت آن‌ها از آلومینیوم ریخته‌گری نیز استفاده‌شده است. نمی‌توان این ظروف را جهت آشپزی برای کودکان مناسب دانست.

اگر شما به دنبال یک ظرف چدن اصل جهت آشپزی برای کودکان خود هستید، می‌توانید از ظروف چدنی نالینو استفاده کنید و مطمئن باشید که هیچ ماده‌ی دیگری در ساخت آن استفاده‌نشده است و با خیال راحت غذای خود و کودکتان را در آن آماده کنید.

ظروف استیل: ظروف استیل را می‌توان یکی دیگر از ظروف بهداشتی دانست که انواع مختلف آن از بی‌کیفیت‌ترین تا باکیفیت‌ترین نوع را می‌توانید در بازار پیدا کنید؛ مدل‌های بی‌کیفیت از قیمت کمتری برخوردارند و پس از مدتی استفاده، رنگ آن‌ها عوض و سیاه می‌شود اما برخی از برندها هستند که از استیل باکیفیت در تهیه‌ی ظروف خود استفاده می‌کنند؛ ظروف استیل در دسته‌ی ظروف بهداشتی قرار دارند اما مشکلی که ایجاد می‌کنند، چسبیدن غذا به کف این دسته از ظروف است.

ظروف هاردآنادایز: این دسته از ظروف که با نام ظروف اکسید سخت آلومینیوم شناخته می‌شوند، یکی از ظرف‌های بهداشتی به‌حساب می‌آیند که پخت غذا در آن‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند و شما می‌توانید با خیال راحت از آن‌ها استفاده کنید.

این ظرف به دلیل پخش یکنواخت حرارت، قابلیت نچسبی و در نتیجه، شست و شوی راحت باسیم‌های مخصوص ظرف‌شویی، مورد توجه قرارگرفته‌اند و می‌توانید از آن‌ها با خیال راحت استفاده کنید. با استفاده از ظروف هاردآنادایز می‌تواند با اطمینان به آشپزی برای کودکان بپردازید.

 

ظروف ملامین و چینی: این دو مدل از ظروف برای استفاده‌ی کودکان بسیار مناسب است و می توان با خیالی راحت جهت آشپزی برای کودکان استفاده کرد؛ چراکه در دسته‌ی ظروف بهداشتی قرار دارند و همچنین مزیت‌هایی چون سبک بودن و مقاومت در برابر مواد اسیدی را دارند، همچنین ملامین از جهت نشکن بودنش برای کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بیشتر ظروفی که به‌عنوان ظرف غذای کودک وجود دارد، جنسی این‌چنینی دارند.

در انتخاب ظرف غذای کودکان به برخی از موارد باید توجه ویژه‌ای داشته باشید، برای مثال یک ظرف غذای گود می‌تواند انتخاب مناسبی برای ظرف کودک باشد، همچنین ظروفی را تهیه کنید که قابلیت انعطاف‌پذیری و نشکن بودن را داشته باشند.

بیشتر بخوانید: مروری کلی بر تاثیر استفاده از ظروف آشپزی آهنی در کاهش آنمی فقرآهن در کودکان

در این مقاله برای شما به معرفی ظروف بهداشتی و غیربهداشتی پرداختیم و توضیح دادیم استفاده از هرکدام چه آثاری را به همراه خواهند داشت؛ اکنون شما می‌توانید یک انتخاب درست در جهت ظرف مناسب جهت آشپزی برای کودکان داشته باشید و خیالتان از سلامتی او راحت باشد. این نکته را در نظر داشته باشید که موارد گفته شده تاثیر بسیار زیادی در سلامت کودکان دارد، پس قبل از آشپزی برای کودکان حتما به موارد گفته شده، توجه کنید. در صورتی که نیاز به خرید ظروف برای آشپزی کودکان دارید، می توانید از فروشگاه تخصصی نالینو استفاده کنید.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه