اطلاعات عمومی

آشپزی بدون روغن در ظروف چدنی نالینو

ظروف چدنی پس از بررسی های فراوان به دلیل حفظ ایمنی و سلامت غذا از سوی کارشناسان به عنوان یکی از سالم ترین انواع ظروف مورد توجه قرار گرفته است و امروزه به یکی از محبوب ترین ظروف آشپزی تبدیل شده است . در این مقاله آشپزی بدون روغن که یکی از مزایای ویژه این ظروف است را به همراه خواص دیگر ظروف چدنی در حفظ سلامتی انسان خواهیم خواند.

اشتراک گذاری

 

امروزه رشد تکنولوژی و کاهش فعالیت های بدنی موجب رشد فزاینده ی پدیده چاقی و اضافه وزن در جوامع توسعه یافته شده و شیوع این پدیده بیش از پیش کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت را بر آن داشته است تا با تغییر سبک زندگی و ایجاد الگوهای تازه ای  برای آن ، گامی موثر در جهت حفظ سلامتی انسان بردارند.

متخصصان تغذیه بر این باورند که انواع رژیم غذایی با کاهش یا حذف روغن اضافی و همچنین طبخ غذای سالم می تواند در به متعادل ساختن وزن و در نتیجه حفظ سلامتی انسان نقش بسیار مهمی داشته باشد. البته تا حدودی ممکن است در ابتدا آشپزی بدون روغن کاری غیرممکن به نظر برسد، زیرا مدتهاست که خوردن غذاهای چرب و سرخ کردنی و همچنین فست فودهای سرشار از کالری رواج بسیاری یافته و در حقیقت بخش بزرگی از رژیم غذایی ما را تشکیل می دهند ، اما باید بدانیم روش های مطلوبی برایآشپزی بدون روغن و کالری اضافی به ازای تمامی غذاها وجود دارد. یکی از این روشها با تغییر اندکی در سبک پخت غذا در ظروف چدنی رخ می دهد  که این ظروف امروزه به دلیل کارآیی مطلوب خود محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده اند که می توان انواع غذاها را باحذف روغن و کالری اضافی بدون تغییر محسوسی به راحتی و با تضمین سلامتی غذا نوش جان کرد.

آشنایی با ظروف چدنی  

پس از سالها تجربه و بررسی مداوم ظروف مختلف برای آشپزی ، ظروف چدنی از سوی کارشناسان به عنوان یکی از سالم ترین انواع ظروف مورد توجه و توصیه قرار گرفته است چرا که این ظروف  از جهات مختلفی در حفظ ایمنی و سلامت غذا نقش داشته اند. چدن آلیاژی است که از ترکیب فلز آهن و کربن و سلیسیم تشکیل شده است .ظروف چدنی در برابر حرارت و خوردگی از مقاومت بالایی برخوردارند ، تغییر رنگ نمی دهند و فرسایش پایینی دارند. دلیل داشتن قابلیت یکنواخت نگه داشتن حرارت ، بهتر است آشپزی در ظروف چدنی با درجه حرارت ملایم و متوسط صورت بگیرد که این حالت از مطلوب ترین حالات برای آشپزی بدون روغن و پخت غذای سالم و حفظ رژیم سلامت خانواده است .

از آنجا که در ظروف چدنی در فرآیند پخت مواد غذایی هیچگونه تعامل شیمیایی با ماده غذایی در حال پخت رخ نمیدهد ، بنابراین از مناسب ترین ظروف برای آشپزی محسوب شده و در حفظ سلامتی نقش بسیار مهمی دارد . تغذیه سالم مانند شاه راهی است که به داشتن قلب  و ذهن سالم و بدن و کاهش امراض و بیماریها منتهی می شود و در نتیجه داشتن سلامت جسمانی ، زندگی سالم و شادتری نیز خواهیم داشت که همه این موارد می توانند از مزایای بزرگ یک تغییر کوچک در  سبک آشپزی و تغذیه با رعایت یک رژیم غذایی سالم اتفاق بیفتد.

چگونه میتوان آشپزی بدون روغن اضافی را در ظروف چدنی با لذت تجربه کرد ؟

اکنون وقت این است که بدانیم چگونه می توانیم آشپزی بدون روغن اضافی را در ظروف چدنی تجربه کنیم که بتوانیم ضمن حذف روغن در رژیم لاغری ، رژیم غذایی کم چرب خود را به شرط از دست ندادن کیفیت و طعم غذا حفظ کنیم. باید بدانیم که تجهیز آشپزخانه با ظروف چدنی به معنای سرعت گرفتن روند کاهش مصرف روغن و در نتیجه اصلاح الگوی تغذیه و سلامت خانواده است . آشپزی بدون روغن اضافیبه معنای حذف خطرات ناشی از مصرف غذاهای پرکالری و چرب می باشد. برای حذف روغن و رسیدن به این نتیجه دلخواه مهارت چندان زیادی لازم نیست . کافی است به راحتی ظرف چدنی خود را روی حرارت متوسط قرار داده و با یک لایه خیلی نازک روغن بپوشانید . حرکت دورانی ظرف در این مرحله باعث پوشش کامل سطح ظرف خواهد شد. سپس می توانید مراحل آماده سازی و تهیه غذا را بدون صرف روغن بیشتر طی کنید .روش آشپزی بدون روغن اضافی  کارایی بالایی در تفت دادن ، سرخ کردن با روغن کم و با حذف روغن اضافی و حتی برشته کردن و گریل کردن با ظروف چدنی دارد که در عین لذت بخش کردن فرآیند آشپزی ، موجب صرفه جویی در هزینه و همجنین حفظ سلامت بدن انسان با رژیم غذایی بدون چربی و کالری اضافی نیز می شود.  

تاثیر آشپزی با ظروف چدنی بر سلامتی  

ظروف چدنی  که از آلیاژ چدن واقعی ساخته شده اند که با آزاد کردن یون آهن در فرآیند پخت غذا ، تا حدود زیادی در رژیم روزانه افراد تامین آهن نموده و خطر کم خونی و سایر بیماری های مربوطه را کاهش می دهد .آشپزی با ظروف چدنی و آشپزی بدون روغن در این ظروف با تاثیر مفید بر عوارض کم خونی باعث اصلاح عملکرد آنزیمهای مختلف بدن شده و با انتقال اکسیژن در خون ؛ کم اشتهایی ناشی از کم خونی را به حداقل رسانده و در نهایت به تقویت سیستم ایمنی و سلامت مغز و قلب منتهی می شود . این فرآیند بخصوص در تغذیه دوران بارداری و سلامت جنین بسیار مفید بوده و همواره مورد تایید متخصصان و کارشناسان حوزه غذا است . در نهایت می توان گفت روند سالم سازی رژیم غذایی با ظروف چدنی در طی دراز مدت به تغذیه سالم ختم خواهد شد که به سادگی از خطر چاقی و ابتلا به بیماری تیرویید و دیگر امراض مشابه آن بر اثر چاقی و اضافی وزن جلوگیری می کند و سلامت را برای افراد به ارمغان می آورد. ظروف چدنی نالینو نیز با بهره گیری از مواد اولیه درجه یک و مرغوب نگاه ویژه ای به موضوع سلامت داشته و از این جهت همواره بر حفظ اصالت و بالا بردن سطح کیفیت خود کوشیده است.

 

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه