اطلاعات عمومی

مقایسه ظروف مختلف آشپزی

ظروفی که برای آشپزی رژیمی مناسب هستند بسیار گسترده می باشند. از بهترین نوع ظروف مناسب آشپزی رژیمی می توان به موارد ظروف استیلی، چدنی، مسی، آلومینیومی و گرانیتی اشاره کرد. هر کدام از این ظروف دارای مزایا و معایب عمده ای می باشند که در ادامه برای شما ذکر خواهند شد.

اشتراک گذاری

مقایسه ظروف مختلف آشپزی:

انواع ظروف مناسب آشپزی رژیمی

ظروفی که برای  آشپزی رژیمی  مناسب هستند بسیار گسترده می باشند. از بهترین نوع ظروف مناسب  آشپزی رژیمی  می توان به موارد ظروف استیلی، چدنی، آلومینیومی و گرانیتی اشاره کرد. هر کدام از این ظروف دارای مزایا و معایب عمده ای می باشند که در ادامه برای شما ذکر خواهند شد. این ظروف به علت قابلیت قرار داده شدن در فر، می توانند گزینه بسیار مناسبی برای  آشپزی رژیمی  باشند. بهترین نوع و خوش طعم ترین غذاهای رژیمی در فرگاز طبخ می شود،  بنابراین شما برای  آشپزی رژیمی  به ظروفی نیازمند خواهید بود که توان تحمل درجه حرارت زیادی داشته باشد.

مقایسه ظروف مختلف آشپزی با ظروف چدنی

ظروف استیلی: این دسته از ظروف در واقع مغناطیسی هستند و به نوعی آهنی محسوب میشوند. ظروف استیل بسیار رسانا بوده و احتمال زنگ زدگی در آن ها بسیار کم می باشد. دوام این ظروف بسیار زیاد است و واکنش خاصی با غذاهای اسیدی نمی دهد، به همین علت ترکیبات غذا تغییر زیادی نخواهد کرد. می توان به راحتی این ظروف را در ماشین ظرفشویی شستشو داد. این ظروف بر روی طعم غذا تاثیری نخواهد داشت و به راحتی به کمک این قابلمه ها می توان هر نوع غذایی را طبخ نمود.

مهم ترین عیب این نوع ظرف، میزان رسانایی پایین آن نسبت به نمونه های دیگر می باشد. تنها در صورتی می توانید از این قابلمه ها به خوبی برای  آشپزی رژیمی  استفاده کنید، که با مواد دیگری مثل آلومینیوم و مس ترکیب شده باشد. در این حالت این عیب ظروف استیل بهتر می تواند غذا را در زمان کمتری برای افراد آماده کند. این نوع قابلمه را بیش تر برای طبخ غذاهای آب دار مورد استفاده قرار می دهند. ظروف استیلی که با مواد دیگری مثل مس و آلومینیوم ترکیب می شود، ممکن است دارای قیمت بیشتری هم باشند. نیکل موجود در ظروف استیل هم ممکن است برای افرادی که به این مواد حساسیت دارند، مشکل ایجاد کند. پس بهتر است این گونه افراد از نمونه ظرف های دیگر برای  آشپزی رژیمی بهره ببرند.

ظروف چدنی نالینو

ظروف چدنی نالینو بسیار مورد مناسبی برای  آشپزی رژیمی  میباشند و زمان زیادی برای گرم شدن لازم دارند. گرم شدن این ظروف زمان بر اما با قدرت بیش تری می باشد و در زمان بیش تری گر باقی می مانند. در نتیجه غذای درون آن ها هم زمان بیشتری گرم باقی مانده و بهتر گرم میشود. ظروف چدنی نالینو به صورت کلی به دو نوع میباشند: ظروف چدنی لعاب کاری شده نالینو و ظروف چدنی بدون لعاب. از معایبی که میتوان برای این نوع ظروف چدنی نام برد، سنگین بودن آن می باشد که ممکن است کمی مشکل آفرین باشد. در برخی از ظروف چدنی، توازن گرما به خوبی انجام نمی پذیرد و برای این که این توازن حفظ شود، نیاز است از چدن های با کیفیتی مثل برند نالینو استفاده شود. به صورت کلی چدنی که به خوبی لعاب کاری شده باشد، طعم غذا را تغییر نمی دهد و در مزه و خواص غذا مشکلی ایجاد نمی کند.  آشپزی رژیمی  به این نوع چدن نیاز بسیار زیادی دارد تا به کمک آن بهترین نوع غذاهای رژیمی طبخ شود. بهتر است این نوع ظروف را در ماشین ظرفشویی نشویید، زیرا ممکن است لعاب بکار رفته در آن ها از بین برود. ظروف چدنی بدون لعاب نالینو، به راحتی در ماشین ظرفشویی شسته می شود و هیچ مشکلی برای آن ایجاد نخواهد شد. ظروف چدنی نالینو لعاب دار ، از استحکام بیش تری برخوردار می باشند و  گزینه مناسبی برای خرید می باشند.  آشپزی رژیمی  به استحکام بهتری برای ظرف مورد نیاز خود نیاز دارند تا بتواند در برابر حرارت و پخت بیشتر،  دوام خوبی داشته باشد.

 

ظرف آلومینیومی:  ظرف آلومینیومی دارای نرمی فوق العاده ای می باشد که واکنش پذیری بسیار بالایی را دارا میباشند. ظروف آلومینیومی نسبت به ظروف چدنی نالینو انتخاب چدن مناسبی نمی باشند زیرا ممکن است طعم غذا را تغییر دهند، اما ظروف آلومینیومی که فراوری شده باشند، این ویژگی را دارا نمی باشند.ظروف آلومینیومی و روحی هیچگونه تفاوتی با هم ندارند و در ماهیت از یک ماده تشکیل شده اند. تنها تفاوت آن ها در ظاهر کمی متفاوت آن ها میباشد که طی فرایندی دچار تغییر شکل و حالت شده اند. این ظروف تمام خواص ظروف آلومینیومی را دارا می باشند.

ظرف گرانیتی: ظروف سرامیکی دارای وزن سبک تری نسبت به نمونه چدنی می باشند وتمیز کردن این ظروف به سادگی انجام خواهد پذیرفت. از مهم ترین معایبی که می توان برای این ظروف نام برد، وجود فلزات سنگین در این ظرف می باشد که باید برای رهایی از این نکته از بهترین برند این نوع ظروف که دارای کیفیتی بسیار خوب می باشند استفاده کرد.  آشپزی رژیمی  بدون ظروف مناسب ممکن نخواهد بود و این ظرف هم برای این نوع آشپزی بسیار گزینه مناسبی  می باشد، زیرا به راحتی از آن می توان در فر گاز بهره برد و از خاصیت نچسب بودن آن استفاده کرد. نچسب بودن ظروف سرامیکی به افراد کمک می کند تا بدون روغن یا با روغن بسیار کم، خوش طعم ترین غذاهای رژیمی را بپزند و  آشپزی رژیمی با این ظروف بسیار دلنشین خواهد بود.

 

ظروف سرامیکی:  ظروف سرامیکی از زیبایی بسیار زیادی بهره مند هستند، اما این ظروف دارای استحکام و مقاومت چندان بالایی نیستند و می توانند شکننده باشند.اگر این دسته از ظروف با مواد مضری پوشیده شده باشند، ممکن است در طعم غذا تغییری ایجاد کنند و برای سلامتی انسان هم مضر باشند. قیمت این نوع ظروف هم پایین نیست و جزء ظروف گران قیمت می باشند.

ظروف مسی: رسانایی ظروف مسی بسیار زیاد میباشد، به طوری که غذا در این نوع ظروف به خوبی پخته شده و در زمان کمی آماده می گردد. این ظروف برای  آشپزی رژیمی  چندان ظروف مناسبی نیستند، زیرا نمی توان از آن ها در فر گاز استفاده کرد و ظرف نچسبی هم محسوب نمی شوند.یکی از معایب بزرگ این محصول قلع داخل ظروف میباشد که بعد از چندبار پخت و پز از بین میرود و سطح خود مس برای بدن بسیار خطرناک است . این ظروف در بین گذشتگان بسیار محبوب بود و به عنوان راهی بسیار ساده برای از بین بردن کم خونی و فقر آهن از آن بهره می بردند. امروزه تعدادی از پزشکان سنتی و طبیبان طب ایرانی استفاده کردن از ظروف مسی را برای بهره بردن از آهن تولید شده در آن توصیه می کنند. از نظر طب ایرانی این ظرف، سالم ترین ظرفی می باشد که برای پخت غذا می توان از آن استفاده کرد. شاید با بکار بردن تمهیداتی بتوان از آیین ظرف برای آشپزی رژیمی استفاده کرد.

 

 

در آخر می توان نتیجه گرفت که ظروف چدنی نالینو می تواند انتخاب بسیار مناسبی برای  آشپزی رژیمی  باشد، آشپزی رژیمی به ظرفی مانند چدن نالینو نیازمند است که علاوه بر نچسب بودن و زیبایی، تحمل حرارت بالایی را داشته باشد و بتوان از آن در فر گاز به خوبی استفاده نمود.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه