اطلاعات عمومی

حفظ سلامتی با انتخاب ظروف پخت و پز مناسب

در دنیای امروز که مردم هر روز درگیری های ذهنی زیادی دارند و متاسفانه به هزاران دلیل مختلف دچار بیماری می شوند، برای حفظ سلامتی خود و خانواده هر کاری را انجام می دهند. براساس نظر متخصصان وزارت بهداشت و تغذیه حفظ سلامتی با انتخاب ظروف پخت و پز جزو یکی از ساده ترین راه حل های ممکن است.

اشتراک گذاری

 

حفظ سلامتی با انتخاب ظروف پخت و پز مناسب

 

حفظ سلامتی با انتخاب ظروف پخت و پز مناسب

در دنیای امروز که مردم هر روز درگیری های ذهنی زیادی دارند و متاسفانه به هزاران دلیل مختلف دچار بیماری می شوند، برای حفظ سلامتی خود و خانواده هر کاری را انجام می دهند.

براساس نظر متخصصان وزارت بهداشت و تغذیه حفظ سلامتی با انتخاب ظروف پخت و پز جزو یکی از ساده ترین راه حل های ممکن است.

خوشبختانه امروزه مردم آگاهی های لازم را نسبت به مسائل پیرامون خود دارند و به توصیه های متخصصان در زمینه های مختلف توجه زیادی می کنند.

در سال های اخیر توجه مردم به این مسئله که حفظ سلامتی با انتخاب ظروف پخت و پز میسر است، بسیار زیاد شده و هنگام خرید و انتخاب دقت لازم را دارند.

بر اساس نظر متخصصان تغذیه برخی از ظروف که دارای جنس هایی مانند پیرکس، مس، چدن، سفال و سنگی هستند، برای پخت و پز مناسب می باشند.  

اما همه این ها برای سلامتی مناسب نیستند و تنها راه حفظ سلامتی با انتخاب ظروف پخت و پز مناسب و بهترین آن ها میسر خواهد بود.

برخی از ظروفی که نام بردیم، نسبت به دیگر ظروف برای حفظ سلامتی در اولویت قرار دارند، که در این مطلب به طور مختصر درباره بهترین آنها توضیحاتی خواهیم داد، تا خوانندگان این متن اطلاعات لازم را در خصوص حفظ سلامتی با انتخاب ظروف پخت و پز مناسب به دست آورند.

 

حفظ سلامتی با انتخاب ظروف پخت و پز شیشه ای

براساس تحقیقاتی که بر روی ظروف مختلف انجام شده است، ظرف های شیشه ای که از آن ها با عنوان پیرکس یاد می شود و در سایزهای مختلف در بازار برای عرضه به مشتریان وجود دارد، جزو بهترین ظروف برای پخت و پز به شمار می روند.

ظروف شیشه ای از این رو مناسب هستند که، از هیچ نوع فلز و رنگ خاصی برای ساخت آنها استفاده نشده است و خود شیشه هم به تنهایی به هیچ عنوان ضرر ندارد.

اما مسئله این است که، ظرف های شیشه ای در سایزهای خیلی بزرگ موجود نمی باشد و از همه مهمتر نباید بر روی شعله مستقیم گاز گذاشته شود، با اینکه ظرف های شیشه ای مخصوص پخت و پز غذا در بازار وجود دارد، و از مقاومت بالایی برخوردار می باشند، اما به اندازه ظرف های دیگر که در آلیاژ آنها آهن به کار رفته است مقاومت ندارند و نباید به طور مستقیم بر روی حرارت زیاد قرار بگیرد.

اگر ظرف شیشه ای به صورت مستقیم بر روی شعله زیاد گاز قرار بگیرد قطعا میشکند، هنگام پخت و پز غذا باید این ظرف ها بر روی شعله پخش و به صورت غیر مستقیم بر روی گاز قرار بگیرند.

افرادی که از ظرف های شیشه ای می خواهند استفاده کنند، باید مدت زمان زیادی را برای پخت غذا در نظر بگیرند؛ به همین دلیل است که اغلب افراد با اینکه می دانند که حفظ سلامتی با انتخاب ظروف پخت و پز رابطه مستقیم دارد و ظرف های شیشه ای بهترین نوع ظرف برای پخت و پز است، اما به دلیل مسائلی که در بالا ذکر شد، از انتخاب و خرید ظروف پیرکس صرف نظر می کنند.

 

حفظ سلامتی با انتخاب ظروف پخت و پز مسی

بعد از ظرف های شیشه ای، مناسب ترین ظرف ها مسی، لعاب، سنگی و سفالی هستند، شاید این سوال برای بسیاری از خوانندگان پیش بیاید که چرا طی سال های اخیر بیشترین تبلیغات بر روی ظرف های سرامیکی و گرانیتی بوده است.

شاید به این دلیل باشد که پخت غذا در این ظروف راحت تر است و دارای قیمت نسبتا مناسب تری نسبت به ظروفی که در بالا ذکر شد، است.

شاید برخی از خوانندگان این مطلب به یاد بیاورند که در زمان های گذشته، ظروف موجود در منزل مادربزرگ ها ظروف مسی، لعاب و سنگی بود.

آنها با اینکه اطلاعات زیادی در خصوص اینکه حفظ سلامتی با انتخاب ظروف پخت و پز ارتباط مستقیم دارد، نداشتند اما ناخواسته با استفاده از این ظروف سلامتی خود را حفظ می کردند.

ظروف مسی دارای خاصیت زیادی است، اما باید این نکته را در نظر داشت که برخی از مواد غذایی اگر در ظروف مسی زیاد بماند و با آلیاژ آن ترکیب شود؛ قطعا مضرات زیادی دارد، به همین دلیل است که در بالا ذکر کردیم، ظروف شیشه ای بسیار مناسب هستند.

پخت غذا در ظرف های مسی باعث می شود تا غذا در آن خوشمزه تر باشد، اما اگر زیاد در آن باقی بماند متاسفانه مضرات زیادی دارد، یا اگر مواد اسیدی مانند ترکیبات نمک، آبلیمو، آبغوره و... با یکدیگر ترکیب شوند و در قابلمه مسی ریخته شود، قطعا ضرر دارد و باید مراقب باشیم که از چه ترکیباتی هنگام پخت استفاده کنیم تا از خود واکنش نشان ندهد.

 

حفظ سلامتی با انتخاب ظروف پخت و پز لعابی

ظروف لعابی نیز جزو ظروفی هستند، که از آنها می توان برای حفظ سلامتی با انتخاب ظروف پخت و پز مناسب یاد کرد و شاید برخی از افراد به یاد داشته باشند، که در خانه مادربزرگ ها ظرف های لعابی مانند قابلمه، ماهیتابه، کتری و قوری که رنگ زردی داشتند، موجود بود.

در گذشته ظرف های لعابی مانند امروز دارای رنگ و طرح خاصی نبودند و تنها زرد رنگ و ساده بودند، به همین دلیل ظرف های لعاب امروز که دارای رنگ هستند برای پخت و پز مناسب نمی باشند.

اگر کسی قصد حفظ سلامتی با انتخاب ظروف پخت و پز مناسب را دارد، می تواند ظرف های لعابی را انتخاب کند اما این نکته را نباید فراموش کند؛ که حتما باید ظرف های لعابی قدیمی زرد را انتخاب کند، زیرا آنها بدون داشتن هیچ رنگ و آلیاژی ساخته شده اند و برای پخت و پز مناسب هستند.

برخی از افراد علاقه زیادی دارند که از ظرف های لعابی استفاده کنند، اما به دلیل اینکه هنگام پخت برخی از غذاها در آن می چسبد، از خرید آن صرف نظر می کنند.

 

حفظ سلامتی با انتخاب ظروف پخت و پز چدنی

ظروف چدنی گزینه بسیار خوبی برای استفاده جهت پخت و پز است. چدن بخاطر پخش حرارت باعث پخت یکنواخت مواد غذایی می شود و برخلاف ظروف شیشه ای قابل استفاده روی اجاق گاز، زغال و داخل فر است.

همچنین برخلاف ظروف لعابی قابلیت آشپزی بدون روغن را دارد و به هیچ عنوان غذا به ظروف چدنی نخواهد چسبید.
برای تهیه ظروف چدنی استاندارد می توانید به قسمت محصولات سایت نالینو مراجعه کنید.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه