اطلاعات عمومی

اهمیت تاثیر آهن بر سلامتی بدن انسان

گلبول های قرمز خون، برای ساخت هموگلوبین به آهن نیاز دارند. هموگلوبین بخشی از گلبول قرمز است که اکسیژن را گرفته و به تمام بدن منتقل می کند. یک از علائم کمبود آهن احساس خستگی است که در صورتی که علائم کمبود آهن را داشته باشید،.

اشتراک گذاری

اهمیت تاثیر آهن بر سلامتی بدن انسان

آهن و سلامتی گلبول های قرمز خون، برای ساخت هموگلوبین به آهن نیاز دارند. هموگلوبین بخشی از گلبول قرمز است که اکسیژن را گرفته و به تمام بدن منتقل می کند. یک از علائم کمبود آهن احساس خستگی است که در صورتی که علائم کمبود آهن را داشته باشید، برای تشخیص آن لازم است حتما آزمایشات چکاپ برای شما انجام شود؛ زیرا کمبود آهن می تواند نشانه ی شرایط جدی تری باشد. یک رژیم غذایی مغذی می تواند بدون نیاز به مکمل های آهن، مقدار آهن مورد نیاز بدن شما را تامین کند. آهن و کم خونی کم خونی یعنی کاهش تعداد گلبول های قرمز یا کاهش مقدار هموگلوبین خون. این شرایط به علت کافی نبودن ذخایر آهن در بدن است که به آن آنمی (کم خونی) ناشی از فقرآهن می گویند.

آنمی ناشی از فقر آهن، احتمالا 1تا2 درصد بزرگسالان آمریکایی را تحت تاثیر قرار داده است. تنها راه تشخیص کم خونی، آزمایش خون است. برای بررسی ذخایر آهن بدن، پروتئین خاصی به نام فریتین اندازه گیری می شود. فریتین به آهن می چسبد و این دو در کبد، طحال و مغز استخوان از هم جدا می شوند. هنگامی که بدن نیاز به استفاده از ذخیره آهن خود دارد، آهن از فریتین جدا می شود. از آنجایی که آهن نقش های زیادی در بدن ایفا می کند، کمبود آهن موجبکم خونی و مشکلات سلامتی دیگری می شود. همه سلول های بدن به آهن نیاز دارند. حتی اگر مقدار هموگلوبین خون برای رساندن اکسیژن به بافت ها کافی باشد، بدن در موارد دیگری مانند عملکرد ماهیچه ها و سلول های مغزی، به آهن نیاز دارد. اگر ذخایر آهن بدن شما رو به اتمام است، استفاده از مکمل های آهن می تواند دخایر آهن شما را دوباره پر کند و خوشبختانه آنمی یا مشکلات دیگر را از بین ببرد. مصرف مکمل آهن ممکن است در مواردی با ناراحتی های معده و روده یا یبوست همراه باشد. یکی از منابع غذایی غنی از آهن، انواع گوشت است که آهن آن از نوع هِم بوده و به راحتی جذب می شود. منابع غنی آهن میزان نیاز یک مرد بالغ به آهن، 8 میلی گرم در روز است. مواردی از آن ها به شرح زیر است: غذاهایی که با آهن غنی شده اند: مانند غلات و حبوبات صبحانه که به برطرف کردن نیازهای روزانه آهن کمک می کنند. غذاهای حیوانی که شامل آهن هِم هستند، (شکلی از آهن که بدن به راحتی آن را جذب می کند). گوشت گاو، گوشت گوساله، مرغ، تخم مرغ، جگر، ژامبون، سالمون قرمز و ساردین از جمله این منابع هستند. بسیاری از غذاهای گیاهی نیز جزو منابع آهن هستند. چغندر، خردل، کلم پیچ، تره فرنگی، اسفناج، لوبیا، عدس، نخودفرنگی، خشکبار، دانه ها و انواع غلات از جمله این منابع هستند. آهن و پیری با اینکه آنمی ناشی از فقرآهن در کل جمعیت شایع نیست، اما در جمعیت هایی با سن بالا شایع تر است. در یک نظرسنجی سلامت ملی بزرگ، حدود 10% مردان و زنان 65 سال یا بیشتر به آنمی فقرآهن مبتلا بودند.

دلایل محتمل آن شامل موارد زیر است: خونریزی داخلی از زخم ها یا التهاب معده، بیماری های التهابی روده و سرطان روده بزرگ. فقرآهن در مردان در بیشتر مواقع با مشکلات سلامتی دیگر همراه است. اگر خونریزی داخلی دلیل کم خونی باشد، لازم است که علت آن حتما بررسی شده و جلوی آن گرفته شود. به عنوان مثال برای بررسی خونریزی معده از آندوسکوپی و برای بررسی خونریزی یا سرطان روده ی بزرگ از کولونوسکوپی استفاده می شود. مدفوع تیره یا قیری رنگ، علامت خطر و نشانه خونریزی معده و روده است. بعضی اوقات مکان ترشح خون دقیقا مشخص نمی شود و ممکن است خود به خود متوقف شود. آهن در رژیم غذایی دپارتمان کشاورزی ایالات متحده، دریافت 8 میلی گرم آهن را در رژیم غذایی روزانه برای مردان پیشنهاد کرده است. در جمعیت آمریکا، غیرمحتمل ترین دلیل فقرآهن، دریافت ناکافی از طریق غذاست. این مسئله به لطف این موضوع است که بسیاری از غذاها با آهن غنی شده اند و دسترسی همگانی به غذاهای غنی شده وجود دارد.

گوشت قرمز، ماهی و مرغ، آهن هِم دارند که راحت ترین نوع جذب را دارد. زرده تخم مرغ نیز دارای آهن هِم است. افرادی که کم گوشت مصرف می کنند یا اصلا مصرف نمی کنند، باید از انواع غلات، سبزی و دیگر غذاهای گیاهی غنی از آهن بیشتر استفاده کنند. در حقیقت بدن، آهن غذاهای گیاهی را به راحتی غذاهای حیوانی جذب نمی کند. ویتامین C به بدن کمک می کند تا آهن موجود در منابع گیاهی را بهتر جذب کند. البته مصرف مکمل های ویتامین C ضروری نیست. اگر فکر می کنید که بدن شما به اندازه کافی آهن دریافت نمی کند یا احساس خستگی مفرط می کنید و دلیل آن کم خونی شماست، ممکن است وسوسه شوید تا برای اطمینان از مکمل های آهن استفاده کنید. اما مراقب باشید زیرا آهن بیش از حد می تواند درجاتی از مسمومیت را به وجود بیاورد. پس از روی هوس و خیال برای خود مکمل های آهن تجویز نکنید. فقط در صورتی آن ها را مصرف کنید که پزشک آن را به شما توصیه کرده است.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه