دستور پخت اطلاعات عمومی

راهکارهای جلوگیری از زنگ زدن ظروف چدنی

ظروف چدنی یکی از سالم ترین ظروف برای تهیه غذا می¬باشد. ویژگی های این ظروف سبب ترغیب افراد جهت استفاده از آنان می¬شود. اما چون جنس این ظروف از چدن است و چدن نیز یکی از آلیاژ های آهن است پس احتمال زنگ زدن آن وجود دارد. اما راه های وجود دارد که از زنگ زدن ظروف چدنی جلوگیری می¬کند.

اشتراک گذاری

پخت و پز با ظروف چدنی خواسته بسیاری از بانوان خانه دار است. قابلیت های متعددی که یک ظرف چدنی دارد از جمله مقاومت بالایی در برابر حرارت و فشار سبب شده تا از این محصول استقبال زیادی صورت گیرد. یکی از مشکلاتی که ظروف چدنی دارند، چسبیدن غذا به آنهاست. با توجه به آن که منظور از ظروف چدنی ظرف های بدون روکش هستند. در صورتی که غذا به آن بچسبد و مدتی در محیط بسیار مرطوب باشند. سبب میشود تا ظرف چدنی زنگ بزند در این مطالعه سعی داریم تا با ارائه راه حل هایی از زنگ زدن ظروف چدنی جلوگیری کنیم و در صورتیکه ظروف چدنی ما زنگ بزنند بتوانیم آنها را به راحتی تمیز کنیم.  زنگ زدن ظروف چدنی مجاورت با آب و هوای کافی یا قرار دادن ظرف در محیط مرطوب سبب زنگ زدن ظروف چدنی می‌شود. پس از زنگ زدگی در صورتی که این دوره طولانی شود و زنگ ها بر دیواره آنها بمانند این مقدار افزایش یافته و جدا کردن و تمیز کردن آن به سختی صورت می پذیرد.

در صورتی که همین زنگ زدن برای سلامتی نیز مضر است. با توجه به آنکه شدن بافت آهنی دارد و از آلیاژ آهن ساخته شده است در صورتی که مقدار زنگ زدگی اندک باشد ممکن است قابل تشخیص نباشد و آنرا قسمتی از ظروف حساب کنیم و همین امر هم سبب شود در زمان طبخ غذا مقداری از آن نیز با غذا ترکیب شود که آفت های خاصی را برای سلامتی دارد و سبب می شود ضرر و زیان های جبران ناپذیری وارد شود. با توجه به آن که ظروف آهنی در زمان پخت و پز از آهن موجود در خود برای تعامل با غذا استفاده می کنند.

جهت اطلاع بیشتر مقاله ظروف چدنی چه فوایدی برای سلامت بدن دارد؟ را مطالعه بفرمایید.
جلوگیری از زنگ زدن ظروف چدنی

 

همین آهن در صورتی که به زنگ منجر شود برای سلامتی مضر است. پس باید دنبال راهکاری برای جلوگیری از زنگ زدن ظروف چدنی بود. راه های جلوگیری از زنگ زدن ظروف چدنی  زنگ زدگی و جرم گیر بودن ظروف چدنی برای بسیاری غیر قابل تحمل است و خیلی از افراد زمان زیادی را صرف می کنند تا زنگ و جرم را از ظروف چدنی خود پاک کنند یکی از راه های جلوگیری از زنگ زدن ظروف چدنی شستشوی به موقع ظرف ها و خشک کردن آن است. زمانی کارتان با ظرف برای تهیه غذا تمام شد بهتر است فورا ظرف را شسته و بلافاصله خشک نمایید تااز زنگ زدن ظروف چدنی جلوگیری کنید. البته ظروف چدنی نالینو دارای پوشش دیسکاور و ضدزنگ است اما این موارد در نگهداری بهتر همه ظروف چدنی موثر است.

پس از زنگ زدن ظروف چدنی چگونه آنها را تمیز کنیم؟

بنا داریم تا به کمک روشی پس از زنگ زدن ظروف چدنی بتوانیم آنها را تمیز کنیم برای این کار در ابتدا لازم است که یک فویل آلومینیومی را در درون فر قرار دهیم این کار کمک می کند که زمانی که ظرف چدنی که آلوده و جرم خورده و زنگ زده شده است را در درون فر قرار دهیم محیط را کثیف نکند در نتیجه مواد موجود در آلومینیوم سبب می‌شوند تا به راحتی جرم و یا آلودگی از درون ظرف چدنی زدوده شود. سپس ظرف چدنی را در درون فر قرار داده و آن را روشن میکنیم.

بیشتر بخوانید: درباره تفاوت ظروف آلومینیومی با چدن چه می دانید؟

دمای فر را روی ۴۲۵ تنظیم می کنیم و در زمان ۲ ساعت زمان می دهیم تا ظروف چدنی حرارت لازم را دریافت کنند. با وجود حرارتی که به ظرف های چدنی تزریق می شود جرم ها و همچنین زنگها بر روی ظروف جدا شده و بر روی فویل آلومینیومی میریزند. لازم به ذکر است که چند بار در طول انجام عملیات درب فر را باز کنید تا از عدم مشکل برای فعالیت خود مطمئن شوید. پس از آن ظروف چدنی را که از درون فر در می آوریم در یک ظرف حاوی سرکه قرار می دهیم لازم است تا حد کمی مایع ظرفشویی درون آن بریزیم در حقیقت پس از زنگ زدن ظروف چدنی آنها را در فر گذاشته و سپس درون محلول سرکه میگذاریم. نحوه قرار دادن به گونه‌ای باشد که مایع سرکه و شوینده تمام ظرف ها را پوشش دهد.

زنگ زدن ظروف چدنی

لازم به ذکر است که باید ظروف را با همان حالت داغ در درون ظرف سرکه و شوینده قرار دهید بهتر است برای این کار از دستکش های ضد حرارت استفاده کنید لازم است ۳ ساعت به اندازه کافی خیس شوند این عمل سبب جدا شدن مواد و جرم ها از سطوح داخلی و بیرونی ظروف چدنی می شوند. این عمل سبب جلوگیری از زنگ زدن ظروف چدنی نیز میشود. پس از آنکه آنها را از درون لگن سرکه در آوردید به کمک آب به خوبی آن را بشویید و سپس به کمک ۱ اسفنج و یا مقداری پارچه آب باقی مانده را پاک کنید. در صورتی که پس از انجام همه این عملیات مقدار زنگ و آلودگی بر روی ظرف باقی مانده باشد می توان به کمک یک سیم ظرفشویی وقایع را به خوبی پاک کرد. در این مرحله ما ظرف  تمیز خواهیم داشت. در صورتی که علاقه مندید ظروف خود را به صورت براق داشته باشید می‌توان از روغن بادام زمینی جهت براق کردن آن استفاده کرد. پس از براق کردن ظروف خود به کمک روغن بادام زمینی لازم است آنها را مدتی در طبقه بالایی فر قرار دهید و دما را بر روی ۳۵۰ درجه تنظیم کنید این امر سبب می شود تا همه فضاهای ظروف چدنی باز شود و از زنگ زدن ظروف چدنی نیز جلوگیری کند. برای آگاهی پیدا کردن نسبت به این فنون و راه حل ها جهت جلوگیری از زنگ زدن ظروف چدنی میتوان با مراجعه به سایت های معتبر مانند سایت نالینو اطلاعات کامل جهت خرید ظروف چدنی با روکش دیسکاور و ضدزنگ را دریافت کرد.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه