اطلاعات عمومی

نحوه ی تشخیص ظروف چدنی اصل

یکی از ظروف پرطرفدار برای خانواده ها ظروف چدنی هستند. سالم بودن این ظروف و حتی تا حدودی فایده هایی که برای مواد غذایی دارد سبب این استقبال شده است. اما تشخیص دادن ظروف چدنی اصل از تقلبی بسیار پر اهمیت است. راه هایی وجود دارد که میتوان به کمک آن ظروف چدنی اصل را تشخیص داد.

اشتراک گذاری

 

نحوه ی تشخیص ظروف چدنی اصل

یکی از چیزهایی که ذهن بسیاری از مادران را به خود درگیر می‌کند این است که بهترین ظرف برای تهیه و طبخ غذا چه ظرفی می باشد. با توجه به سابقه دیرینه استفاده از ظروف چدنی این محصول برای خانواده‌ها شناخته شده است. اما اینکه از چه نوع ظروف چدن استفاده شود. و یا در حقیقت ظروف چدنی اصل را چگونه از نوع تقلبی آن تشخیص دهیم یا اصلا چدن تقلبی چگونه است؟ سعی داریم در این مطالعه به بررسی نحوه تشخیص ظروف چدنی اصل بپردازیم.

ظروف چدنی اصل

بسیاری از ظروف از فلزات ساخته شده اند و گفتمان های زیادی نیز در رابطه با سلامت فلزات وجود دارد. همین امر سبب شده تا مردم نیز نسبت به وضعیت ظروف و ظرف استاندارد حساسیت داشته باشند و تا حدودی از این موضوع نگران باشند. ظروفی که همواره مورد توجه خانواده‌ها بوده و از آن تا حدودی به عنوان ظرف سالم یاد می‌شود. ظروف چدنی اصل هستند. علت بیان واژه اصل این است که بسیاری از ظروف به عنوان چدن هستند درصورتی که تقلبی اند. با توجه به سابقه ظروف چدنی اصل و اینکه این ظروف از گذشته و دیرباز تا کنون مورد توجه بودند و به صورت تجربی از سلامت بالایی برخوردار هستند. سبب شد تا ظروف چدنی اصل نیز مانند بسیاری از ظروف دیگر دارای مزایا و معایب باشد. برخی از فعل و انفعالات ماده ظرف سبب شده تا ظروف چدنی اصل با سایر ظروف تفاوت هایی داشته باشد. بسیاری از ظرف ها هستند که با توجه به ماده ای که در درون آنها قرار می گیرد ممکن است از مواد تشکیل دهنده خود به غذا منتقل کنند و یا سبب میشوند سلامت غذا تحت‌الشعاع قرار گیرد. فرض کنید یک ظرف پلاستیکی را بر روی شعله گاز قرار دهید، طبیعی است که به دلیل جنس پلاستیک ظرف آب می شود. حال تصور کنید غذایی را که داغ است در درون یک ظرف پلاستیکی قرار دهید طبیعتا به دلیل حرارتی که در غذا وجود دارد مقدار بسیار اندکی از ظرف پلاستیکی، غذای سالم را تحت تاثیر قرار می دهد. این مثال کافی بود تا به اهمیت نوع ظروف پی ببریم. ظروف چدنی اصل قابلیت دارند تا این فعل و انفعالات را کاهش دهند. یعنی در حقیقت از انتقال مواد مضر به غذا جلوگیری میکند. تعاملات فیزیکوشیمیایی ظرف چدن با غذا نه تنها مضر نیستند بلکه ممکن است برای بدن فایده نیز داشته باشند. با توجه به آنکه بنا داریم در ادامه به مزایای ظروف چدنی اصل بپردازیم.

 لازم است تا با ساختار این موضوع آشنا باشیم. ظروف چدن از آلیاژهای آهن هستند که مقداری کربن و سیلیسیم را در خود جای داده‌اند طبیعی است که به دلیل ساختار فلزی آن در انتقال حرارت موفق عمل می‌کند. یکی از مزایای ظروف چدنی کاهش فعل و انفعالات ماده ظرف و غذا است. ولی با توجه به ساختار که ظروف چدنی دارند تحت تأثیر مواد قرار نمی‌گیرند و در صورتی که موادی از ظرف غذا منتشر شود یا انتقال مواد حاصل از ذرات شیمیایی از ظرف به غذا صورت گیرد نه تنها این مواد مضر برای بدن نیستند بلکه فایده نیز دارد. یکی دیگر از مزایای ظروف چدنی توزیع حرارت است. بدین صورت که قابلیت دارند حرارت را به صورت یکنواخت و ملایم در غذا توزیع کند. و همین امر سبب می‌شود تا کیفیت غذا افزایش یابد. یکی دیگر از قابلیت های ظروف چدن در صورتی که روکش داشته باشند، نظافت سریع است. آنها قابلیت دارند تا به راحتی تمیز گردند ساختار یکنواخت آنها این امر را تسهیل می‌کند.

 راه های تشخیص ظروف چدنی اصلی

در رابطه با ظروف چدنی اصل همانگونه كه عنوان شد جنس این ظروف از آلیاژهای آهن است و وزن آنها نسبت به سایر ذرات ممکن است مقداری بیشتر باشد. این ظروف به دلیل اینکه کنش و واکنش با غذا ندارند ظرف مناسبی محسوب می‌شوند. از طرفی بسیاری معتقدند که استفاده از ظروف چدنی سبب بالا رفتن میزان آهن در غذا میشود. و همین امر کمبود آهن را که در جهان امروز بسیار شایع است جبران می کند. لازم به ذکر است که ظروف چدنی اصل کمیاب و گران هستند یکی از مواردی که می‌توان آنها را تشخیص داد این است که این ظروف سنگین هستند و همچنین استفاده از آنها آسان نیست. نکته قابل ذکر این است که بسیاری از ظرف هایی که در بازار وجود دارند در حقیقت آلومینیوم فشرده شده هستند. آنها را می توان با فرایندهای ریخته گری تهیه کرد آنها دارای پوشش تفلون هستند. در حقیقت می توان گفت ظروف چدنی اصل را اگر بخواهیم نسبت به آلومینیوم فشرده شده مقایسه کنیم دارای وزن بیشتری هستند. یکی از راه‌هایی تشخیص شدن است این است که آهن ربا به آن می چسبانیم اگر با نیروی زیاد به ظرف چسبید چدن است. در نوعی از آن برای پوشش از روکش تفلون استفاده میکنند. لازم به ذکر است که کاهش تبادلات نامطلوب چدن های  فاقد روکش با غذا نیز از جمله ویژگی های مهم آن است. ظروفی را که روکشی ندارد برای گرم شدن باید چند دقیقه روی حرارت قرار دهیم. پس یکی از راههای تشخیص ظروف چدنی اصل این است که برای گرم شدن باید مدتی بر روی حرارت قرار گیرد.

 

نکات کلیدی در نگهداری از ظروف چدنی

 با توجه به مطالب ذکر شده راه تشخیص ظروف چدنی اصل را بیان کردیم . برای شستشوی برخی از ظروف چدن که دارای روکش می باشد بهتر است از ابر استفاده شود چرا که سیم ظرفشویی سبب خراشیدگی و آسیب رسیدن به آنها می شود بعد از پایان پخت و پز هم ماده غذایی را بهتر است از درون ظروف چدنی که روکش ندارند خارج کنید تا از اکسید شدن آن جلوگیری شود.

گفتنی است برای تهیه این محصول به صورت آنلاین میتوان با مراجعه به سایت نالینو انواعی محصولات چدنی را مشاهده و نسبت به تهیه آنها اقدام کرد.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه