اطلاعات عمومی

بهترین روش تمیز کردن ظروف چدنی

ظروف چدنی از سالم ترین ظروف محسوب می شوند. خرید ظروف چدنی از تولید کنندگان اصلی مانند نالینو مهم است. چون سایر تولیدکنندگان معمولا در ساخت آن از آلومینیوم استفاده می کنند. شستن این ظروف ساده است. با استفاده از نمک و مایع ظرفشویی آن را با ابر بشویید و بعد ازآب کشی حتما آن را با حرارت اجاق یا دستمال نرم خشک کنید.

اشتراک گذاری

ظروف چدنی با توجه به اینکه جزء سالم ترین ظروف قرار می گیرند، از سالیان گذشته تا کنون در میان مردم جایگاه ویژه ای داشته اند. با این حال هنوز هم موضوع چگونگی پاک کردن این ظروف، برای برخی افراد نیاز به آموزش دارد. قبل از هر چیز درباره یک ظرف چدنی باید به این نکته توجه داشت که این ظروف با توجه به ویژگی های ساختاری که دارند در صورتی که از نوع چدن اصل نباشند، کارائی لازم را نخواهند داشت. میزان مقاومت آنان در برابر حرارت، چگونگی پخش گرما در سطح غذا و عمر مفید ظروف چدنی کاملا وابسته به کیفیت تولید آن است. بنابراین در هنگام تهیه ظروف چدنی حتما توجه کنید که  کیفیت این محصول و عمر آن، پیش از وابستگی به شیوه نگهداری، به نحوه تولید و مواد بکار رفته در ساخت آن وابسته است. ظروف چدنی نالینو، از تولیدات تنها شرکت استاندارد تولید کننده این نوع ظروف است. چدن های نالینو با رعایت استاندارد ISO 10004:2012 تولید می شوند و بعد از خرید این ظروف با توجه به اطمینان از کیفیت و اصیل بودن آن لازم است روش نگهداری ظروف چدن و تمیز کردن آن را دانست تا سالیان سال با راحتی و رضایت از ان استفاده نمود.

جهت اطلاع بیشتر شما را به مطالعه مقاله راهنمای خرید تابه دعوت می نماییم.

روش های پاک کردن ظروف چدنی

نکته بسیار مهم درباره ظروف چدنی این است که، بهتر است این ظروف را بعد از مصرف غذای درون آن بشویید و آن را برای بعدا نگه ندارید چون مداومت در اینکار می تواند در دراز مدت موجب زنگ زدگی ظروف شود. همچنین از ریختن آب در ظرف به منظور خیس خوردن و شستن آن برای چند ساعت بعد خودداری کنید. اصولا آب برای ظروف چدنی خوب نیست و پیشنهاد می شود بیشتر از یک ساعت آب را درون آن ها نگه داشته نشود. این کار می تواند موجب زنگ زدگی ظروف چدنی گردد.  این نوع ظروف را نباید زمانی که داغ هستند مستقیما زیر آب سرد گرفت. این کار باعث خرابی شدن ظرف خواهد شد و می تواند ترک هایی را در سطح ظرف ایجاد کند. بهتر است حدود پنج دقیقه صبر کنید تا ظرف کمی خنک شود و سپس روی آن آب بریزید. ترجیحا آب گرم ریخته شود تا به پاک شدن بهتر آن کمک کند. در صورتی که به ظرف چدنی شما مواد غذایی نچسبیده است میتوانید از روش زیر برای پاک کردن آن استفاده کنید. ابتدا روغن درون ظرف را خالی کنید، از یک دستمال پرزدار و نرم برای پاک کردن روغن از سطح ظرف استفاده کنید. بعد از آن در داخل ظروف چدنی چند بار آب گرم ریخته و آن را خالی کنید.  مقداری مایع ظرفشویی در داخل ظرف بریزید و با یک اسفنج با زبری کم آن را بشویید و سپس آبکشی نمایید.

راه دیگر برای پاک کردن ظروف چدنی استفاده از نمک است. در مراحل بالا پیش از استفاده از مایع ظرفشویی می توانید مقداری نمک در داخل ظرف بریزید و با اسفنج آن را بشویید و سپس آبکشی نمایید. اما در صورتی که مواد غذایی به ظروف چدنی شما چسبیده است. پس از خالی نمودن روغن درون ظرف می توانید به آرامی با استفاده از یک قاشق چوبی یا پلاستیکی، مواد چسبیده به سطح ظرف را از آن جدا نمائید. اگر نتوانستید با قاشق چوبی مواد چسبیده شده را بردارید و با فشار آوردن ظرف را خراش ندهید. مقداری آب داخل ظرف بریزید و بگذارید 5 دقیقه بر روی شعله ملایم بجوشد تا نرمتر شود، سپس مجددا با استفاده از قاشق چوبی، مواد را بردارید. بعد از جدا کردن مواد چسبیده مانند بالا، چند بار آب گرم در داخل ظرف ریخته و آن را خالی کنید. در چنین موردی که مواد به سطح ظروف چدنی چسبیده است، استفاده از نمک حتما پیشنهاد می شود. ابتدا مقداری نمک داخل ظرف بریزید و با اسفنج آن را تمیز بشویید و سپس آبکشی نمایید.

بیشتر بخوانید: کاهش مصرف روغن

همیشه بعد از شستن ظروف چدنی سعی کنید با استفاده از یک دستمال نرم این ظروف را خشک کنید. گاهی اوقات نیز می توان با استفاده از قرار دادن ظروف چدنی شسته شده بر روی حرارت اجاق گاز آن را خشک نمود. اما بهتر است از یکی از دو روش استفاده نمائید و منتظر نشوید که این ظروف با گذشت زمان خودشان خشک شوند. زیرا این کار باعث زنگ زدگی آن خواهد شد. معمولا پیشنهاد می شود که پس از خشک نمودن ظروف چدنی سطح آن را با استفاده از یک دستمال نرم با نوعی روغن گیاهی چرب نمایید.

بهتر است برای شستن ظروف چدنی از ماشین ظرفشویی استفاده نکنید. زیرا این ظروف سنگین هستند و ممکن است موجب آسیب دیدن ماشین ظرفشوئی شود. علاوه بر آن مواد شوینده ای که در ماشین ظرفشویی بکار می رود ممکن است آلیاژ قابلمه را خراب کند. اگر به ظروف چدنی شما مواد  غذایی زیاد چسبیده یا در برخی نقاط دچار زنگ زدگی شده است، می توانید با استفاده از فر آن را به شکل اول بازگردانید. دمای فر را روی 350 درجه قرار دهید، پس از گرم شدن ظرف چدنی را به صورتی که در شکل 4 نشان داده شده است بر روی میله های فر قرار بدهید. دمای فر را میتوانید کمی بیشتر کنید و بگذارید به مدت 2 ساعت بماند. بعد از آن اجازه بدهید ظرف کمی خنک بشود. با استفاده از یک قاشق پلاستیکی سطح ظرف را پاک کنید. بعد از آن مراحل آبکشی با نمک را انجام دهید. پس از شستشو با یک دستمال نرم ظرف را خشک کنید. بر روی اجاق گاز قرار دهید و سطح ظروف چدنی را روغن کاری کنید. اجازه بدهید روغن دود کند و به ظرف بچسبد. بعد از خنک شدن ظرف دوباره آن را با دستمال نرم کمی روغن بزنید و در جای خود قرار دهید.

 

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه